Effectief en affectief lesgeven

lerarenredactie | bijgewerkt op 02 september 2014

Verbinding tussen docent en leerling is de basis van alle studiesucces. Verbinding maken is geen trucje of een aangeboren talent, maar een vaardigheid die je kunt leren.

Ingrid van Essen is sinds 2006 werkzaam als docent, vertrouwenspersoon, onderwijscoach en leerlingbegeleider op het Haarlemmermeer Lyceum in Hoofddorp. Naar aanleiding van de lessen filosofie ontwikkelde zij een leerlijn. Contact maken doe je volgens Van Essen niet alleen door met de juiste bevoegdheden voor de klas te staan, maar ook door je te verdiepen in pedagogische vaardigheden. Dit zorgt voor leerlingen die in de juiste leerhouding staan en heeft ogenblikkelijk een verbindend effect. Het zorgt voor ontspanning en inspiratie bij zowel de leerling als de lesgevende docent.

Van Essen: ‘In mijn opinie worden leerlingen in het voortgezet onderwijs nu soms nog te weinig gesteund en geholpen in hun persoonlijke ontwikkeling, in het maken van weloverwogen eigen keuzes en het vinden van hun eigen unieke weg. Wil je het beste uit de leerling halen dan zijn juist ook die affectieve vaardigheden zo belangrijk.’

Met haar boek en het daarbij ontwikkelde trainingsprogramma speciaal voor docenten richt zij zich vooral op de verdieping van het pedagogische component en biedt de docent handvatten aan om contact met zijn leerlingen te maken. En dan met name met de leerlingen die om welke redenen dan ook, niet in de juiste leerhouding staan. ‘Contact maken is de sleutel van alle studiesucces.’

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.