Flipping the Classroom – Geschiedenis

lerarenredactie | bijgewerkt op 06 januari 2015

Flipping the Classroom (FTC)  is een onderwijsconcept waarbij je klassikale ‘kennisoverdracht’ en het individuele huiswerk omdraait. Door de klassikale instructies te vervangen door video’s en eventuele andere vormen van online instructieaanbod kunnen leerlingen de kennis buiten de schoolmuren en de reguliere lessen opdoen.
Deze video geeft een introductie van het FTC-model en gaat daarnaast in op de ontstaansgeschiedenis.

Flipping the Classroom biedt kansen want leerlingen krijgen de mogelijkheid om op eigen tempo en een zelf gekozen tijdstip de instructie te volgen. Door te werken met Flipping the Classroom kun je tijdens de les de vrijgekomen tijd gebruiken voor:

  • Opdrachten
  • Geven van aanvullende instructie
  • Begeleiding van projecten

Op deze manier draagt FTC bij aan een gedifferentieerd onderwijsaanbod.

Ontstaan

Men ziet Jonathan Bergman en Aaron Sams als de grondleggers van Flipping the Classroom. Tijdens hun werk op het voortgezet onderwijs in Amerika liepen zij er tegen aan dat leerlingen lessen moeten missen doordat zij ver van school wonen. Om deze leerlingen toch de lesstof te kunnen aanbieden gingen zij powerpointpresentaties opnemen. Dit speelde in 2006. Sinds die tijd zijn veel varianten ontstaan gebaseerd op deze manier van werken.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.