Flipping the classroom in de praktijk (UniC)

lerarenredactie | bijgewerkt op 24 januari 2012

Op middelbare school UniC in Utrecht wordt enthousiast gewerkt met online gereedschappen om lesstof en opdrachten, die normaal in de klas behandeld worden, buiten de les beschikbaar te maken. Voortrekker hierin was geschiedenisdocent Jelmer Evers. Hij introduceerde ‘flipping the classroom’: leerlingen kunnen thuis luisteren en kijken naar de uitleg van de lesstof.

Door deze ‘thuiscolleges’ komt er in de les tijd vrij voor dingen die normaal als huiswerk worden opgegeven: opdrachten maken, met digitaal lesmateriaal werken, onderzoek doen, in groepjes werken enzovoort. Vandaar de term ‘flipping the classroom’.

Veel leerlingen zijn blij met deze aanpak en inmiddels zijn verschillende docenten op UniC aan het experimenteren met het maken van filmpjes met lesstof en opdrachten voor leerlingen (en door leerlingen). De docenten op UniC pikken dit snel van elkaar op door regelmatig onderling te delen wat er goed werkt, zoals in een good practice-uurtje.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.