Je waardering is verwerkt

Praktijk

Flipping the classroom

Kennisnet | Gepubliceerd op 21 april 2015, bijgewerkt op 07 augustus 2017

  • PO
  • VO
  • MBO
  • SO

Met flipping the classroom draai je de tijdsbesteding op school en thuis om. De klassikale kennisoverdracht maakt plaats voor video’s of andere vormen van online instructie bij de leerling thuis. Het oefenen met de stof gebeurt vervolgens op school. Zo ontstaat er meer ruimte voor extra uitleg en voor verdieping van de stof onder schooltijd.

Flipping the classroom is een van de manieren waarop je video kunt gebruiken in het onderwijs. In het artikel ‘Video inzetten in de les‘ vind je meer informatie over de manier waarop je je lessen met video kunt verrijken.

Wat weten we?

Het model van Gerstein (2011) verdeelt een geflipte les in vier fasen.

 

 

Fase 1: Maak een gezamenlijke start
Als je met een nieuw onderwerp begint, maak dan eerst een gezamenlijke start. Maak leerlingen nieuwsgierig, zodat ze zin hebben om (zelfstandig) verder te leren. Kies een manier die bij jou past. Doe samen een experiment, een spelvorm, vertel een verhaal of kies een interactieve activiteit. Het doel van deze fase is het wekken van interesse voor het onderwerp.

Fase 2: Leerlingen gaan zelfstandig met de instructie aan de slag
In deze fase gaan de leerlingen in hun eigen tijd verder met het opdoen van kennis. Dit is de instructiefase die normaal gesproken in de klas zou plaatsvinden. Gebruik bestaand of zelfgemaakt materiaal.  Leerlingen kunnen bijvoorbeeld kijken wat experts te zeggen hebben over het onderwerp of achterliggende theorie verkennen met een videoles of TEDTalk.

Fase 3: Zelfstandige verwerking van inhoud
In de derde fase verwerken leerlingen de inhoud uit fase 1 en 2. Ze doen dat met opdrachten, die hen aan het denken zetten. Je kunt de activiteiten uit fase 2 en 3 gelijktijdig plannen, of elkaar laten afwisselen. Geef bijvoorbeeld tijdens een videoles een opdracht (met feedback), waarna de videoles weer verder gaat. Nodig leerlingen uit om vragen te stellen aan elkaar of aan jou, op de manier waarop jullie dat gewend zijn (ELO, mail, Twitter, etc.).

Fase 4: Samen terug in de les
Maak in deze fase gebruik van de tijd samen om de leerlingen een stap verder te brengen. Met behulp van jouw expertise en de interactie tussen leerlingen. Door samen een complex probleem op te lossen. Of door gerichte individuele begeleiding of feedback te geven. Waar het om gaat is dat je de ‘gewonnen tijd’ optimaal benut, doordat je geen of minder tijd kwijt bent aan instructie geven.

Dat betekent voor de praktijk

Er zijn verschillende scenario’s voor flipping the classroom mogelijk. Het uitgangspunt is steeds dat de je klassikale lestijd niet meer besteedt aan het geven van instructie. Het vergaren van de noodzakelijke kennis doen de leerlingen zelf, buiten de lesuren. Dat doen ze bijvoorbeeld door een online opfrisles te volgen, door een compacte videoles over een basisbegrip te volgen of door een online workshop met opdrachten te maken. Tijdens de lesuren kunnen de leerlingen met elkaar verder werken aan de stof, hun vragen stellen aan de leraar of verder werken aan verdiepende opgaven.

Aan de slag

Voorbereiden

  • Bepaal wat de leerling thuis kan doen en wat er op school gebeurt
  • Zorg dat je de technische voorwaarden geregeld hebt. Regel bijvoorbeeld een camera of webcam om videolessen mee op te nemen, of maak de lesstof online beschikbaar.
  • Houd het klein in het begin. Begin morgen, met één groep en leer daarvan.

Uitvoeren

  • Een videoles hoeft niet perfect te zijn
  • Houd bij het opnemen van een les rekening met de manier waarop leerlingen leren van multimediale bronnen. Meer informatie hierover vind je in het artikel ‘Video inzetten in de les
  • Bedenk voor de lessen op school wat je precies wilt bereiken. Wil je extra begeleiding bij moeilijkheden bieden, of vooral tot verdieping van de stof komen?

Evalueren

  • Hoe vaak is de videoles bekeken? Deze aantallen geven je een goede indicatie van de behoefte aan extra uitleg.

Handreikingen

Hoe doen collega´s het?

Inspiratie opdoen? Of leren van goede voorbeelden? Joost van OortJelmer EversMarijke Boudewijns & Christiaan van den Akker laten zien hoe zij hun lessen flippen.

Tools die je kunt gebruiken bij flipping the classroom

Er zijn verschillende gratis tools die je kunt gebruiken bij flipping the classroom.

Websites die je kunt gebruiken bij flipping the classroom

Referenties

Titel Videolessen en rendement op het Deltion College
Beschrijving Uitgevoerd door Universiteit Utrecht Centrum voor Onderwijs en Leren / Onderwijsadvies & Training
Auteur(s) Ineke Lam, Sanne Gratama van Andel
Jaar 2013

Titel Extension of FLipped Learning LIt Review
Beschrijving Uitgevoerd door George Mason University
Auteur(s) Jessica Yarbro, Patrick McKnight, Katherine McKnight, Kari M. Arfstrom
Jaar 2014

Kennisnet
Kennisnet

Kennisnet is de publieke organisatie voor onderwijs en ict

Naar de website
Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering: (klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.

Gerelateerd