Praktijk

Geleid heruitvinden: oppervlakte meten

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 28 april 2011

  • PO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/217975478/embedded/geleid-heruitvinden" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Bij geleid heruitvinden gaat het erom dat leerlingen rekenprocedures niet kant en klaar aangereikt krijgen, maar die procedures tot op zekere hoogte zelf ontwikkelen en daardoor beter begrijpen. 

Vanzelfsprekend is er een leerkracht bij nodig die dit proces begeleidt en stuurt, want we kunnen niet van leerlingen verwachten dat ze zonder hulp ontdekkingen zullen doen waar de mensheid eeuwen over gedaan heeft. Die ontdekkingen hoeven geen ontdekkingen te zijn van elk kind afzonderlijk, maar ontdekkingen van de klas.

De manier van werken wordt in deze video geïllustreerd aan de hand van activiteiten rond het meten van oppervlakte, maar zij is ook in andere lessen toepasbaar. Een leraar vertelt over de manier waarop hij geleid heruitvinden toepast in de klas. De leerlingen vertellen wat ze ervan leren.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering: (klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.