Getalbegrip peilen bij kleuters met spel

lerarenredactie | bijgewerkt op 11 mei 2010

Als kleuters leren tellen, gebeurt er van alles in hun denken en handelen. Maar wat precies? En hoe kun je als leraar inschatten of de ontwikkeling van getalbegrip bij kinderen naar wens verloopt? Het toetsen van de ontwikkeling van getalbegrip via werkbladen of losse vragen past niet zo goed bij kleuters. Ook biedt deze manier van toetsen soms onvoldoende of onvolledige informatie. Dat is omdat er vaak geïsoleerde kennis en vaardigheden worden getoetst. Het nagaan of kinderen inzicht hebben, blijft vaak buiten beschouwing. SLO ontwikkelde daarom het instrument Als kleuters leren tellen…: een map met achtergrondinformatie over de wijze waarop kleuters leren tellen en getalbegrip ontwikkelen, vijf praktische peilingspelletjes, een instructie hoe je als leraar met deze spelletjes aan de slag kunt gaan en observatieformulieren. Met de peilingsactiviteiten kan de leraar op een speelse manier nagaan wat een kleuter weet en kan, maar ook hoe hij denkt en redeneert.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.