Hoe houd je orde in de klas?

lerarenredactie | bijgewerkt op 16 oktober 2009

Om een prettig klimaat in de klas te creëren en daarmee een optimale leeromgeving, is het van belang dat er orde is in de klas. Het is voor leerlingen goed om te weten welke regels en afspraken er zijn en wat consequenties zijn als die worden overtreden. Ook is het fijn als ze weten welk gedrag ze van hun leraar kunnen verwachten.

In bovenstaande video is te zien hoe Lianne Koper, leraar speciaal onderwijs, de orde handhaaft door structuur en duidelijkheid te geven, door overtuigd te zijn van zichzelf en dit uit te stralen en door bij haar eigen manier van lesgeven te blijven.

Structuur

Een vast patroon neerzetten aan het begin van het jaar en het begin van de dag is een goede start bij het handhaven van orde in de klas. Sta ’s ochtends bij de deur en verwelkom leerlingen. Dit is het begin van het opbouwen van een band met hen. Vertel ze hoe de dag eruit zal zien. Of misschien zelfs de week. Leerlingen vinden het prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Dat geeft hen rust en daarmee jou als leraar ook. Na elke vakantie is het slim om er even op terug te komen. Ook structuur in de klassenopstelling is nuttig: een vaste opstelling geeft je als leraar de kans om leerlingen zo neer te zetten dat ze het meest effectief zijn. Door drukke kinderen bijvoorbeeld niet bij elkaar te plaatsen, zorg je ervoor dat wisselmomenten minder druk zijn.

Overtuiging

Wees overtuigd van jezelf. Als je samen met de leerlingen regels hebt gemaakt, hanteer die dan ook consequent. Zelfs kleine zaken zijn belangrijk. Leerlingen testen hun leraar vaak uit, wees daarop voorbereid en reageer zoals afgesproken. Een gedegen lesvoorbereiding zorgt voor meer zekerheid en overtuiging bij jezelf; dan straal je dat ook uit. Het is ook fijn om overtuiging terug te zien in je lichaamstaal: sta stevig op je voeten, schouders naar achter en je hoofd omhoog. Als je lichaamstaal overtuigend is, zullen leerlingen je woorden sneller accepteren.

Blijf bij jezelf

Elke leraar heeft zijn of haar eigen manier van lesgeven. Sommige starten de les met een grapje, een opmerking of een liedje. De klas stil krijgen is ook een kunst; gebruik je een belletje, klap je in de handen of steek je een hand omhoog? Hoe dan ook, zorg ervoor dat je bij jouw eigen stijl blijft. Dat voelt het prettigst en komt dan ook het meest daadkrachtig over.

Meer over ‘Orde in de klas’ op Leraar24

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.