Praktijk

Hooggevoeligheid: praktische tips

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 06 april 2017

  • PO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/217977816/embedded/hooggevoelig-10" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Een hooggevoelig kind krijgt meer prikkels binnen door een gevoeliger centraal zenuwstelsel en verwerkt deze prikkels op een dieper niveau. Dit zorgt ervoor dat hooggevoelige kinderen vaak meer details zien en meer waarnemen en aanvoelen zoals sfeer, stemming en emoties. Daardoor zit het kind eerder ‘vol’.

School is een plaats waar kinderen zeer veel informatie te verwerken krijgen. Hierdoor kan school een onprettige, overprikkelende plek worden, zeker als hooggevoeligheid niet herkend of erkend wordt. Daarom is het belangrijk dat leerkrachten bekend worden met hooggevoeligheid en weten hoe ze met overprikkeling bij hooggevoelige kinderen om kunnen gaan of beter nog kunnen voorkomen.

Lea Hendriks en Annemieke Boom geven praktische tips en handvatten hoe je met hooggevoeligheid om kunt gaan. Deze tips zijn makkelijk toepasbaar en niet alleen positief voor hooggevoelige kinderen maar ook voor andere kinderen in de groep.

Annemieke Boom heeft een ‘uitrustplekje’ in haar klas waar kinderen zich kunnen terugtrekken wanneer ze overprikkeld zijn. Hier staat een koffertje met daarin enkele materialen zoals een rijstkoker, tangle, zachte stofjes en concentratiespelletjes waarmee ze kort kunnen spelen. Hierdoor kunnen ze zich makkelijker afsluiten voor prikkels uit de omgeving.

Verder wisselt ze ontspannende activiteiten goed af met inspannende activiteiten en gaat ze uit van een lichaamsgerichte aanpak. Hierdoor kunnen hooggevoelige kinderen beter gronden en ontladen.

Lea en Annemieke werken beiden met Otto de Octopus die verwerkt is in de methode van ‘Hooggevoelig heel gewoon’ om kinderen te leren omgaan met hun hooggevoeligheid. Otto kan in gesprek gaan met kinderen over gevoelens en meningen en is gericht op de ik-ontwikkeling. Otto kan individueel, in kleine groepjes maar ook klassikaal ingezet worden.

Enkele andere tips zijn:

  • Zorg voor een duidelijke structuur
  • Zorg voor voorspelbaarheid en geef veranderingen tijdig aan
  • Zorg voor een overzichtelijk klaslokaal met niet teveel prikkels
  • Zoek een balans in stimuleren en beschermen
  • Zorg voor een positieve interactie
  • Zorg voor een veilige open sfeer om stimuleer kinderen hun gevoelens onder woorden te brengen
  • Vermijd stress (Bijvoorbeeld bij toetsen.)
  • Investeer in 1-1 gesprekjes zodat het kind zich gezien en gehoord voelt
  • Ben consequent en congruent
  • Observeer goed en heb oog voor de sociale interactie
  • Let op je lichaamshouding en taalgebruik
  • Bouw rustmomenten in (Bijvoorbeeld door rustgevende activiteiten zoals meditatie, onderlinge kindermassage.)

Meer weten?

Reacties (0) en waardering

Totale waardering artikel:
(53 waarderingen)

Schrijf zelf een reactie

Als u uw emailadres invult kunnen wij reageren op uw reactie. Het emailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer

Gerelateerd