Interactief voorlezen in vmbo

lerarenredactie | bijgewerkt op 29 juni 2011

“Door kinderen aan te moedigen goed over hun leeservaringen te praten, help je hen zicht te krijgen op wat zij met hun leven willen en kunnen”. Het is een van de uitgangspunten van interactief voorlezen volgens Aidan Chambers, een van de grondleggers van interactief lezen.

Op het Nova college in Amsterdam gebruikt Monique Castenmiller, hoofd mediatheek, de methode om het lezen onder leerlingen in het vmbo te bevorderen.

Voor, tijdens en na het voorlezen stelt ze ‘prikkelende vragen’. Vragen die leerlingen aan het denken zetten, die hen helpen het verhaal (beter) te begrijpen en die een gesprek op gang brengen.

Interactief voorlezen is goed voor de woordenschat en de taalvaardigheid van de leerlingen, maar ook voor didactische vaardigheden van de docent. Hoe lees je voor? Wanneer ga je in op moeilijke woorden? Waar moet je op letten? En wat levert het op?

Voor deze video is gebruik gemaakt van de dvd “De kracht van voorlezen”. De film is gemaakt in opdracht van Stichting Lezen door Jan Wouter van Reijen.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.