Lessen in orde

lerarenredactie | bijgewerkt op 31 maart 2010

Goochelen met aandacht is een speelse vorm om gedrag van leerlingen te beïnvloeden zonder het leer- en leefklimaat te bederven. Peter Teitler geeft in zijn boek “Lessen in orde – handboek voor de onderwijspraktijk” voorbeelden van verschillende manieren van goochelen met aandacht, met als doel leraren op het spoor te zetten van creatieve, slimme manieren om het gedrag van leerlingen te beïnvloeden.
Vooral beginnende leraren trappen erin: ze stellen een vraag of geven een opdracht, de leerling komt met een tegenvraag, de leraar gaat erop in, er ontstaat een discussie terwijl de leraar eigenlijk verder wil met de lesstof.
Leerlingen zijn dus heel goed in het goochelen met aandacht. Hoe kun je als leraar adequaat reageren? Peter Teitler geeft een kleine introductie.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.