Praktijk

Islamitisch onderwijs

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 17 augustus 2010

  • PO
  • VO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/2053/embedded/de-islamitische-basisschool" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Bijzonder onderwijs
De islamitische scholen vallen onder het bijzonder onderwijs. Naast het gewone onderwijs als taal en rekenen krijgen leerlingen les in hun eigen godsdienst. De dag wordt vaak geopend met het voordragen van soera, de opening uit de koran. Ook worden de islamitische feesten gevierd en wordt er op de meeste scholen gezamenlijk het middaggebed gebeden. Door het verschuiven van vrije dagen hebben de leerlingen zowel met het suikerfeest als met het offerfeest vrij.

Identiteit
Bijzondere islamitische basisscholen verschillen qua identiteit onderling van elkaar. Sommige scholen laten alleen islamitische leerlingen toe, andere scholen geven meer ruimte en laten ook niet-islamitische leerlingen toe. Op sommige scholen worden jongens en meisjes zo veel mogelijk gemengd bij schoolse activiteiten, op andere scholen worden jongens en meisjes zo veel mogelijk gescheiden.

Er zijn wel een paar algemene punten:

Algemeen beeld:

  • Het basisonderwijs is opgezet vanuit een bepaalde islamitische visie op de werkelijkheid.
  • Het schoolbestuur heeft overwegend islamitische bestuursleden.
  • Het schoolteam staat respectvol tegen over islam.
  • Er is in veel gevallen een islamitische geestelijke aan de basisschool verbonden die teamleden van achtergronden voorziet bij de islam.
  • Islamitische feestdagen worden gevierd

Pedagogische uitgangspunten:

  • Ieder kind is in wezen goed.
  • Opvoeders en ouders moeten het goede voorbeeld zijn voor de kinderen.
  • Bij kinderen moet taqwa (godsbewustzijn) ontwikkeld worden zodat zij zich kunnen gedragen vanuit een religieus normbesef.
  • Evenwichtige ontwikkeling is pas mogelijk als dat in een veilige en stimulerende sfeer gebeurt.
  • Ieder kind is uniek en heeft zijn eigen aanleg; dit vereist een gevarieerde aanpak waarbij met verschillen en gelijkwaardigheid rekening wordt gehouden.

Nederlandse samenleving
Naast grondslag en kennisoverdracht heeft de school als taak vaardigheden te ontwikkelen in het perspectief van de Nederlandse samenleving; opgroeien in een multiculturele samenleving geeft mogelijkheden de eigen identiteit te ontwikkelen en vraagt om respect en tolerantie voor andersdenkenden.

 

Bekijk hier de video van Leraar24 over de Rotterdamse basisschool Al-Ghazali.

Bijlagen

Reacties (0) en waardering

Totale waardering artikel:
(69 waarderingen)

Schrijf zelf een reactie

Als u uw emailadres invult kunnen wij reageren op uw reactie. Het emailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer

Gerelateerd