Kernvisie-methode

lerarenredactie | bijgewerkt op 02 april 2012

Leraren komen ze vaak tegen: kinderen die niet mee kunnen komen in de klas. Het kost ze vaak heel wat hoofdbrekens. Ze hebben alles al op verschillende manieren uitgelegd, maar sommige kinderen pakken het niet op. Ze zijn vaak onrustig in de klas en hebben moeite met concentreren. Waar komt dit nu door en bovenal, wat kunnen leraren er aan doen?

Esther Schabbink is leraar in het primair onderwijs en maakt gebruik van de Kernvisie-methode om leerlingen met leer- of concentratieproblemen te helpen.

Denken in beelden

De Kernvisie-methode gaat er van uit dat met name rechtsgeoriënteerde kinderen in staat zijn foute informatie (denk hierbij aan woorden, cijfers maar ook gedachtes) uit het hoofd te verwijderen en er goede voor in de plaats te zetten. Juist rechtsgeoriënteerde kinderen hebben het talent om dit op een goede manier uit te voeren.

Veel kinderen met leerproblemen hebben een voorkeur om in beelden en gevoelsmatig te denken. Ons onderwijs is juist rationeel en auditief ingesteld. Twee verschillende systemen, dat botst. Eigenlijk kun je spreken van een linksgeoriënteerde leerstijl en een rechtsgeoriënteerde leerstijl.

Werken aan motivatie

De Kernvisie-methode leert kinderen (en volwassenen) diverse technieken aan om lesstof zelf visueel op te slaan en blijvend te kunnen reproduceren. Zij worden zelf verantwoordelijk voor de oplossing, er wordt dus ook veel aandacht besteed aan het opbouwen van de motivatie van het kind.

Het doel van coaching met de Kernvisie-methode is om het kind op een natuurlijke manier vanuit zijn/haar eigen persoonlijke kracht te laten leren. En het resultaat hiervan is dat het kind weer plezier krijgt in leren wat natuurlijk zijn weerslag heeft op de motivatie van het kind.

Bron: www.kernvisiemethode.nl

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.