Lesgeven met geleid heruitvinden

lerarenredactie | bijgewerkt op 04 mei 2011

Het begrip oppervlakte is voor leerlingen een moeilijk begrip. Ze weten meestal wel te vertellen dat het gaat om ‘lengte maal breedte’, maar waarom dat een oppervlakte oplevert kunnen ze niet uitleggen. Voorafgaand aan groep 6/7 zijn de leerlingen al enigszins vertrouwd geraakt met het begrip oppervlakte. In deze les onderzoeken zij met welke maten ze een oppervlakte het beste kunnen berekenen.

Bij geleid heruitvinden gaat het erom dat leerlingen rekenprocedures niet kant en klaar aangereikt krijgen, maar die procedures tot op zekere hoogte zelf ontwikkelen en daardoor beter begrijpen.

In deze video vertelt de leraar over zijn aanpak en komen enkele leerlingen aan het woord over de werkwijze en hun bevindingen.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.