Lesgeven met geleid heruitvinden

lerarenredactie | bijgewerkt op 04 mei 2011

Het begrip oppervlakte is voor leerlingen een moeilijk begrip. Ze weten meestal wel te vertellen dat het gaat om ‘lengte maal breedte’, maar waarom dat een oppervlakte oplevert, kunnen ze niet uitleggen. Voorafgaand aan groep 6/7 zijn de leerlingen al enigszins vertrouwd geraakt met het begrip oppervlakte.

Bij geleid heruitvinden gaat het erom dat leerlingen rekenprocedures niet kant en klaar aangereikt krijgen, maar die procedures tot op zekere hoogte zelf ontwikkelen en daardoor beter begrijpen.

In deze les leren ze zijden meten met stroken van verschillende maten. Daarna wordt aandacht besteed aan de manier waarop ze de strook gebruiken bij het berekenen van een oppervlakte. De overgang wordt gemaakt naar de standaardmaten. De leraar legt uit wat de voordelen zijn van standaardmaten en hoe je ermee kunt werken.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.