Praktijk

Literaire competenties

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 23 februari 2011

  • VO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/217987631/embedded/literatuur-competenties" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Onderzoek
Uit diverse onderzoeken blijkt dat de verschillen tussen leerlingen in leeshouding en leescompetentie in het begin van 4 havo/vwo heel groot kunnen zijn, en ook dat leraren moeilijk met deze verschillen om kunnen gaan. Het vakdidactisch repertoire van de leraar is te beperkt om maatwerk te leveren en verschillende groepen leerlingen uit te dagen.

Ontwikkeling
Belangrijk bij literatuuronderwijs is dat de leraar goed voor ogen heeft wat het niveau is van de leerling (concrete oriëntatiepunten), weet waar de leerling naar toe moet (doelen) en weet hoe de leerling daar kan komen (richtingaanwijzers).

Niveau bepalen
In deze video zie je hoe je als leraar het niveau van je leerling kan bepalen aan de hand van korte gesprekjes.

Reacties (3) en waardering (3 van 5 op basis van 143 stemmen)

Totale waardering artikel:
(klik om te waarderen)
Schrijver Marjolein | 20-11-2011
Reactie Geweldig initiatief. Op de site www.lezenvoordelijst.nl kunnen leerlingen nu ook zélf hun niveau bepalen. Ik laat ze een kort verslag schrijven over hun eigen niveau en welk niveau ze bereikt willen hebben aan het eind van 5 havo. Ik heb 60 leerlingen, kost hooguit 1 lesuur!
Schrijver ton van rijn | 27-02-2011
Reactie ik zou graag willen weten hoeveel leerlingen deze mevrouw qua leesonderwijs in het totaal per week moet bedienen het ziet er allemachtig prachtig uit, maar ik kan me in mijn praktijk 4-5-6 vwo en 4(2x)-5 havo met in het totaal zo'n 150 leerlingen er erg weinig bij voorstellen, ZELFS wanneer ik ALLE uren per week er illegaal aan zou besteden... met vriendelijke groet ton van rijn nb: grappig toeval, zowel van eline vere als van de kelner en de levenden (de eerste 2 genmoemde titels)heb ik een toneelbewerking gemaakt en uitgevoerd, dat dan weer wel...
Schrijver Marijke Westerman | 23-02-2011
Reactie De persoonlijke betrokkenheid van de docent bij de lezende leerling is misschien wel de manier om leerlingen op hun niveau met plezier aan het lezen te krijgen en te houden. Een prima initiatief. Ik kijk uit naar de niveaus voor het VMBO.

Schrijf zelf een reactie

Als u uw emailadres invult kunnen wij reageren op uw reactie. Het emailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer

Gerelateerd