Praktijk

Meervoudige intelligentie: implementatie

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 31 januari 2012, bijgewerkt op 21 juni 2017

  • PO
  • VO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/217990126/embedded/mi-implementatie-op-de-basisschool" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Howard Gardner, de bekende Amerikaanse onderwijspsycholoog, ontwikkelde de theorie van de meervoudige intelligenties. Meervoudige Intelligentie biedt inzicht in de diversiteit van de talenten van leerlingen.
Marco Bastmeijer, schooladviseur en M.I. expert, ontwikkelde op basis van Gardner’s inzichten het onderwijsconcept ‘Vier Keer Wijzer’, om zowel de leermotivatie als de opbrengsten van leerlingen te vergroten. Hij vertelt welke zaken een schoolteam tegen komt bij de implementatie van M.I. in de praktijk.

Onder onderwijskundigen wordt de effectiviteit van Gardner‘s theorie in twijfel getrokken. Cognitief psycholoog Daniel Willingham bijvoorbeeld schreef een gedegen kritiek. Het NRO heeft een inventarisatie gemaakt van onderzoeken naar het effect van het toepassen van Gardner’s principes. Er zijn weinig aanwijzingen gevonden dat rekening houden met de verschillende intelligenties bijdraagt aan het leren van leerlingen.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering: (klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.

Gerelateerd