praktijk

Met fietstraining op weg naar zelfstandigheid

lerarenredactie | bijgewerkt op 29 mei 2018

  • SO
Fietstraining is een essentieel onderdeel van het verkeersonderwijs binnen de Herman Broerenschool, cluster 3, in Roermond. Als leerlingen zelfstandig op de fiets deel kunnen nemen aan het verkeer, hoeven zij geen gebruik meer te maken van het leerlingenvervoer en kunnen zij op termijn zelf naar school en naar een eventuele stageplaats reizen. Dit bevordert hun zelfstandigheid en vergroot hun gevoel van eigenwaarde.
  • embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/217973860/embedded/fietstraining-voor-vso-leerlingen" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Bij de fietstraining deelt de Herman Broerenschool de leerlingen in in niveau-groepen: van kinderen die nog nooit gefietst hebben tot kinderen die al geregeld fietsen. Kinderen die nog nooit gefietst hebben, krijgen de mogelijkheid dit te leren. Ze starten met de basale uitleg van wat links en rechts is en dat je over je schouder moet kijken. Dit bouwt de school op totdat ze rondjes leren fietsen op het schoolplein. Als ze dat kunnen, leren ze de verkeersregels.

Theorie- en praktijkexamen

De fietstrainingen starten op het schoolplein, daarna fietsen de leerlingen kleine rondjes in de buurt van de school. De leraren, die de fietstraining geven, laten de leerlingen steeds grotere rondjes fietsen zodat de leerlingen uiteindelijk de route van het praktijkexamen oefenen. Deze route zet de school zelf uit. En het theorie-examen oefenen de leerlingen met oude theorie-examens, zodat ze weten hoe zo’n examen eruit ziet en hoe het afgenomen wordt.

Eigenwaarde en zelfstandigheid

Op de Herman Broerenschool vinden ze de fietstraining heel belangrijk omdat je hiermee niet alleen de zelfstandigheid van de leerlingen bevordert maar ook hun eigenwaarde vergroot. En bovenal vergroot het de toekomstmogelijkheden van de leerlingen. Leerlingen in het VSO worden steeds vaker opgeleid voor (betaalde) arbeid. Een voorwaarde voor betaald werk is dat je jezelf zelfstandig naar en van je werk kunt verplaatsen.

Resultaten van de fietstraining

Na een paar jaar zijn er goede resultaten: ongeveer 25% van de leerlingen komt zelfstandig naar school en 100% van de leerlingen gaat zelfstandig naar hun stageplaats.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

geef jouw waardering:

(klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Gerelateerd