Praktijk

Meervoudige intelligentie: Naturalistische leerlingen

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 03 november 2011

  • PO
  • VO
  • MBO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/3125/embedded/mi-naturalistische-intelligentie" frameborder="0" allowscreen>

Meervoudige Intelligentie is een theorie van de Amerikaanse psycholoog Gardner, die werd gepubliceerd in 1981. Hij ging in tegen het heersende idee dat de mens maar één vorm van intelligentie bezit. Volgens Gardner zijn er minstens acht vormen van intelligentie. Een daarvan is Naturalistische intelligentie: het vermogen om onderscheid te maken tussen verschillende verschijnselen en deze tot op detail kunnen classificeren.

Een kind dat sterk naturalistisch is, voelt zich sterk aangetrokken tot planten, dieren, landschappen en natuurlijke fenomenen zoals weer, klimaat, stenen e.d. Aan deze intelligentie is ook het vermogen verbonden snel overeenkomsten en verschillen waar te nemen en te classificeren. Je doet deze kinderen een plezier door ze activiteiten te laten doen met betrekking tot het verzamelen, analyseren, bestuderen en zorgen voor planten en dieren.

De visie op MI wordt niet ondersteund door alle onderwijskundigen. Cognitief psycholoog Daniel Willingham bijvoorbeeld schreef een kritisch artikel.

Reacties (0) en waardering

Totale waardering artikel:
(21 waarderingen)

Schrijf zelf een reactie

Als u uw emailadres invult kunnen wij reageren op uw reactie. Het emailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer

Gerelateerd