praktijk

Meervoudige intelligentie: visueel-ruimtelijk

lerarenredactie | bijgewerkt op 22 februari 2012

  • PO
  • VO
  • embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/217990215/embedded/mi_-visueel-ruimtelijke-intelligentie" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Meervoudige Intelligentie is een theorie van de Amerikaanse psycholoog Gardner, die werd gepubliceerd in 1981. Hij ging in tegen het heersende idee dat de mens maar één vorm van intelligentie bezit. Volgens Gardner zijn er minstens acht vormen van intelligentie. Een daarvan is visueel-ruimtelijke intelligentie: het vermogen om ruimtelijke vormen en beelden waar te nemen en te reproduceren, om deze beelden mentaal te manipuleren en om nieuwe mentale beelden te creëren.

Onder onderwijskundigen wordt de effectiviteit van Gardner‘s theorie in twijfel getrokken. Cognitief psycholoog Daniel Willingham bijvoorbeeld schreef een gedegen kritiek. Het NRO heeft een inventarisatie gemaakt van onderzoeken naar het effect van het toepassen van Gardner’s principes. Er zijn weinig aanwijzingen gevonden dat rekening houden met de verschillende intelligenties bijdraagt aan het leren van leerlingen.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

geef jouw waardering:

(klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Gerelateerd