Maak Sinterklaas minder stressvol voor leerlingen met autisme of ADHD
praktijk
po so

Maak Sinterklaas minder stressvol voor leerlingen met autisme of ADHD

De meeste kinderen kinderen staan te springen als Sinterklaas weer in het land is, maar voor sommige kinderen is deze tijd onrustig. Met name kinderen met autisme of ADHD kunnen stress ervaren door de extra prikkels tijdens deze periode. Hoe creëer je rust en duidelijkheid tijdens deze gezellige, maar ook hectische feestdagen?

  • Deze video kan worden embed

De periode van Sinterklaas kan voor leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) of ADHD een ingewikkelde tijd zijn. Ook voor (hoog)gevoelige leerlingen is deze periode vaak overprikkelend. Het sinterklaasfeest zit immers vol met verrassingen en dat zorgt voor onzekerheid. Ook de dagelijkse routine op school verandert door sinterklaasactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen stress en onrust ervaren. Ze worden bijvoorbeeld sneller boos, hebben vaker ruzie of hun werktempo neemt af.

Tips voor minder Sinterklaasstress

Leerlingen met ASS of ADHD hebben baat bij structuur en voorspelbaarheid. Met onderstaande tips is de sinterklaastijd minder stressvol voor deze leerlingen:

  • Houd je zoveel mogelijk aan het reguliere programma en koppel het thema Sinterklaas aan gebruikelijke activiteiten. Geef ook duidelijk aan wanneer je aandacht aan Sinterklaas besteedt en wanneer niet.
  • Bespreek regelmatig met de leerlingen wanneer de activiteiten rond Sinterklaas plaatsvinden. Maak het visueel en gebruik een kalender of dagritmekaarten. De sinterklaastijd is dan voorspelbaarder. Geef ook aan wanneer Sinterklaas weer naar Spanje gaat. 
  • Houd rekening met de extra stress door meer momenten voor rust en ontspanning in het dagprogramma in te plannen.
  • Als Sinterklaas op school komt, bespreek dan vooraf met de leerlingen wat er gaat gebeuren en wat er concreet van ze wordt verwacht. Waar wordt het gevierd en wie zijn erbij? Brengen de pieten snoep of strooien ze? Moet het kind op schoot bij de Sint?
  • Spreek van tevoren met de leerlingen af wat ze kunnen doen als het feest hen te veel wordt. Wijs een plek aan in de school waar ze tot rust mogen komen of sta toe dat ze een rondje gaan lopen. Maak duidelijke afspraken over wanneer, waar en hoelang. 
  • Surprises kunnen voor veel spanningen zorgen. Je kunt deze spanningen wegnemen door heel duidelijke criteria op te stellen. Verder kan het handig zijn om als leraar te weten wie aan elkaar gekoppeld zijn bij het maken van surprises. 

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.