praktijk

Professioneel statuut op het Koning Willem I College

lerarenredactie | 06 april 2018

  • MBO
Op het Koning Willem I in Den Bosch hebben leraren zeggenschap via taakteams. Deze taakteams zijn zelfsturend. De directeur zorgt ervoor dat de taakteams in hun kracht staan en blijven staan. Zo geeft het Koning Willem I College vorm aan het professioneel statuut.
  • embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/261974286/embedded/professioneelstatuut-mbo-koning-willem-i-college" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Het professioneel statuut, waarin staat hoe de zeggenschap van leraren geregeld is, kan op veel verschillende manieren worden vormgegeven. In de video is te zien hoe de academie voor Media, Art & Performance van het Koning Willem I in Den Bosch het professioneel statuut vormgeeft en ermee werkt, via zelfsturende taakteams. Er is een taakteam voor stage, examinering, PR & sfeer, onderwijs en ondersteuning.

De rol van de leraar, de directeur en het College van Bestuur komt aan bod. De leraar is de professional die actief betrokken wordt bij onderwijskundige ontwikkelingen en heeft voldoende professionele ruimte om zijn werk goed te kunnen uitvoeren.

In dialoog

Ieder schoolbestuur stelt een professioneel statuut op in overleg met haar leraren. Dit staat in de Wet Beroep Leraar en het Lerarenregister die van kracht is geworden op 1 augustus 2017. Een professioneel statuut beschrijft vast hoe de zeggenschap van leraren op school is geregeld. Bij het vastleggen van deze zeggenschap is het belangrijk dat de afspraken op schoolniveau gemaakt worden en dat binnen school de dialoog hierover blijft plaatsvinden.

Meer over het professioneel statuut

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

geef jouw waardering:

(klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Gerelateerd