Praktijk

Rekenen: gewicht en inhoud

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 21 december 2010

  • PO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/218144826/embedded/rekenen-gewicht-en-inhoud" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Bij het rekenonderwijs zijn er bepaalde begrippen die voor veel leerlingen lastig zijn. Het gaat dan vooral om abstracte begrippen zoals negatieve getallen, inhoud, ruimtelijk inzicht en snelheid. Als je deze leerstof alleen vanuit het boek aanbiedt dan kunnen leerlingen zich er moeilijk iets bij voorstellen. Door middel van praktische opdrachten kun je getallenbegrip bevorderen.

Gewicht en inhoud
‘Kinderen kunnen zich geen voorstelling maken van hoe groot iets nu eigenlijk is en hoeveel er in past’. Dit is volgens Ellen Emonds, leraar groep 8, een groot probleem. Daarom proberen ze bij basisschool De Bonckert in Boxmeer eerst het inzicht te ontwikkelen bij de leerlingen. Ze besteden daarom in alle groepen aandacht aan inhoudsmaten in de vorm van praktische opdrachten.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering: (klik om te waarderen)

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.

Gerelateerd