Methodieken voor rust en ontspanning in de klas
praktijk
po vo so

Methodieken voor rust en ontspanning in de klas

Leerlingen krijgen tegenwoordig veel prikkels en indrukken. Dit kan zorgen voor overprikkeling, slechte concentratie of storend gedrag. Er zijn verschillende methodieken die je kunt inzetten om momenten van rust en ontspanning te creëren.

Meditatie: een moment van bewustwording

Meditatie kan een heel simpel stiltespelletje zijn tussen de lessen door, waarbij de leerlingen hun ogen dicht doen en ze meegenomen worden naar eerdere momenten die ochtend. Bijvoorbeeld door na te gaan ‘Wat deed je, wie kwam je tegen, hoe liep je naar school?’
Na deze oefening vervolgt de leraar: “Voel dat je op de stoel zit. Met je voeten op de grond en aandacht in de klas.”

Mindfulness: bewust zijn van gevoelens en gedachten

Mindfulness is leven in het nu. Door met leerlingen mindfulness-oefeningen te doen worden zij zich meer bewust van hun gevoelens en (automatische) reacties. Ze leren beter luisteren naar hoe hun lijf reageert. Het kan leerlingen helpen bij het ervaren van meer rust en effectiever werken.
In de video is te zien hoe de Troelstraschool in Amsterdam mindfulnesstrainingen inzet om druk gedrag en stress-situaties bij leerlingen te voorkomen.

  • Deze video kan worden embed

Kinderyoga: goede ademhaling en betere concentratie

Houdingen, bewegingen en ademhaling tijdens een yogales geven leerlingen rust, ontspanning, kracht en balans. Het kan leerlingen helpen zich beter te concentreren omdat ze met yoga leren rustig adem te halen. Lees meer in het artikel Met kinderyoga meer rust in de klas.

Combinatie van dans en yoga

Leerlingen met een korte concentratieboog, weinig zelfvertrouwen of die overbeweeglijk zijn, kunnen baat hebben bij de combinatie van dans en yoga. Door bewegingsopdrachten met expressie en muziek af te wisselen met rustige en krachtige yoga-oefeningen leren kinderen hun energie beter te reguleren. Ook groeit het lichaamsbewustzijn en het zelfvertrouwen van de leerling. In de video is te zien hoe leraar Esther de Wind met leerlingen in het regulier en speciaal onderwijs werkt, op De Prinsenhof in Apeldoorn. Zij gebruikt bijvoorbeeld kaartjes met bewegingsvoorbeelden die zorgen voor voorspelbaarheid en structuur.

  • Deze video kan worden embed

Snoezelen zorgt voor moment van ontspanning

Snoezelen is een samentrekking van doezelen en snuffelen. In een speciaal ingerichte snoezelruimte staan aangepaste hulpmiddelen, gecombineerd met een verzameling sfeermateriaal. Leerlingen krijgen zo een een selectief aanbod van prikkels:  visuele, auditieve en tactiele. Het doel van even snoezelen is ontspanning en het creëren van een staat van welbevinden bij leerlingen.

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.