Rust en ontspanning in de klas creëren

lerarenredactie | bijgewerkt op 04 januari 2010

Leerlingen krijgen tegenwoordig veel prikkels en indrukken. Dit kan zorgen voor overprikkeling wat vervolgens vaak weer leidt tot slechte concentratie, storend gedrag naar elkaar of in het algemeen. Om dit te voorkomen kan de leraar zelf momenten van rust en ontspanning creëren.
Twee leerlingen doen een ontspanningsoefening

Meditatie

Meditatie kan een heel simpel stiltespelletje zijn tussen de lessen door, waarbij de leerlingen hun ogen dicht doen en ze meegenomen worden naar eerder die ochtend. “Wat deed je, wie kwam je tegen, hoe liep je naar school?” Na deze weg eindigt de leraar: “Voel dat je op de stoel zit. Met je voeten op de grond en aandacht in de klas.”

Mindfulness

Mindfulness is leven in het nu. Door met leerlingen mindfulness-oefeningen te doen worden leerlingen bewust van hun gevoelens en (automatische) reacties. Ze leren ook beter luisteren naar hoe het lijf reageert.

Kinderyoga

De houdingen, bewegingen en ademhalingen tijdens een yogales geven leerlingen rust, ontspanning, kracht en balans. Ook lukt het leerling om zich beter te concentreren omdat ze bij yoga een rustigere ademhaling ontwikkelen.

Onderlinge kindermassage

Bij onderlinge kindermassage masseren leerlingen elkaar op de rug, over de kleren heen. Het doel van deze oefeningen is het creëren van rust, verbondenheid en een fijne sfeer in de groep. Leraren constateerden na de massages meer rust in de groep en socialer gedrag.

Snoezelen

Snoezelen is een samentrekking van doezelen en snuffelen. In de speciaal ingerichte snoezelruimte staan aangepaste hulpmiddelen, gecombineerd met een verzameling van sfeermateriaal gericht op een selectief aanbod van prikkels; visuele, auditieve en tactiele. Het doel van even snoezelen is ontspanning en het creëren van een staat van welbevinden bij leerlingen.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.