Praktijk

Scaffolding taal in de reken-wiskundeles

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 30 september 2015

  • PO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/218004833/embedded/scaffolding-taal-in-de-reken-wiskundeles" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Het verhogen van onderwijsopbrengsten staat hoog op de agenda van scholen. Om die bij rekenen te realiseren is het nodig de interactie in de reken-wiskundeles te verbeteren. Deze interactie kan verbeterd worden als er aandacht is voor de rekentaal, de taal die leerlingen in staat stelt te communiceren over rekenen-wiskunde. Samen met leraren is een stappenplan ontwikkeld, dat zij kunnen inzetten om lessen uit de rekenmethode talig te doordenken. Het stappenplan beoogt de leraar in vier stappen te ondersteunen in de voorbereiding op een opgave. De leraar die gebruikmaakt van het stappenplan doordenkt op die manier zowel de rekeninhoud of het rekendoel van de activiteit als ook de taal die leerlingen nodig hebben om over de inhoud van gedachten te kunnen wisselen. In de video worden de stappen toegelicht.

Nog vragen?

Leraar24, het LerarenOntwikkelFonds en de Kennisrotonde helpen je graag.

Stel je vraag!

Geef jouw waardering: (klik om te waarderen)
Schrijver Nisa Figueiredo | 12-11-2015
Reactie Wat een leuke video! Heel duidelijk!

Schrijf zelf een reactie

Als je je e-mailadres invult kunnen wij reageren op je reactie. Het e-mailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer.

Gerelateerd