Praktijk

Slimme kinderen uitdagen

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 13 januari 2014

  • PO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/5373/embedded/slimme-kinderen-uitdagen" frameborder="0" allowscreen></iframe>

Slimme leerlingen uitdagen, hoe doe je dat? Niet zo zeer door extra vakken, maar door hen een andere manier van denken aan te leren. Het meeste onderwijs bestaat uit ‘lagere-orde denken’: onthouden, begrijpen en toepassen. Dat is nodig, maar vaak blijft het hierbij. Hoe kun je als leraar meer aandacht besteden aan  analyseren, evalueren en creëren, de ‘hogere-orde denkvaardigheden’?

‘We laten leerlingen vragen beantwoorden, maar zinvoller is het om hen vragen te laten verzinnen’ vindt Minka Dumont, lerares van een Plusklas in Amstelveen. Op de Tweede Amstelveense Montessorischool komen hoogbegaafde leerlingen één ochtend in de week bij elkaar voor een speciaal programma. Tijdens deze ochtenden besteden de leraren zoveel mogelijk aandacht aan hogere-orde denkvaardigheden.

De leraren ontwikkelen hun onderwijs grotendeels zelf. Zo maakte Minka Dumont een zogenaamde ‘Bloomboxen’, gebaseerd op de taxonomie van Bloom, waarmee leerlingen leren om hogere-orde vragen te verzinnen. Ook ontwikkelde zij hierover ook app waarmee leerlingen elkaars inbreng zien en van elkaar kunnen leren.

Meer weten over Minka Dumont en de materialen die ze ontwikkeld heeft? Kijk eens op www.mijneigenproject.nl, http://www.ihots.nl/  en www.lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com.

Reacties (2) en waardering

Totale waardering artikel:
(86 waarderingen)
Schrijver René | 23-03-2014
Reactie Beste Minka, Een interessant filmpje, maar voor een montessorischool waar men al aan de basis zou moeten uitgaan van persoonlijk onderwijs, vind ik het verrassend te lezen dat men een plusklas heeft geformeerd. Zou je daar eens op willen reflecteren? Ondertussen veel succes bij je goede werk!
Schrijver Melinka Vroom-Binnerts | 13-02-2014
Reactie Hey Minka, Wat leuk om een filmpje van je te zien op leraar 24. Grappig dat jij je bent bezig gaan houden met onderwijs aan meer- en hoogbegaafden. Is een kant die mijn interesse ook erg heeft. Inderdaad het stellen van goede denkvragen aan kinderen .... Daar geloof ik ook in. Denk dat alle kinderen daar baat bij hebben overigens. Wij hebben op de school waar ik werk gewerkt met het principe van Natuurlijk Leren. Toen der tijd niet helemaal goed van de grond gekomen, maar ik heb er enorm veel van geleerd. O.a het voeren van goede gesprekken met kinderen , door het stellen van goede vragen ( en doorvragen). Ook heb ik leren zien wanneer leren voor kinderen leuk is ( en ze dus echt wat opsteken). Ik hoop nog weer eens wat meer van je te zien of te horen. Groetjes, Melinka

Schrijf zelf een reactie

Als u uw emailadres invult kunnen wij reageren op uw reactie. Het emailadres wordt niet op de site getoond.

Leraar24 staat het delen, aanpassen en gebruiken van de gepubliceerde content op deze website toe, tenzij anders aangegeven, onder de voorwaarden in de Disclaimer

Gerelateerd