Praktijk

Sociale acceptatie voor dove/slechthorende kinderen

Redactie Leraar24 | Gepubliceerd op 08 februari 2017

  • PO
  • SO
  • Embed video

    <iframe width="440" height="270" src="https://www.leraar24.nl/api/video/83593/embedded/nl-t" frameborder="0" allowscreen>

Kentalis Talent in Vught (Noord-Brabant) biedt basisonderwijs voor kinderen die doof of slechthorend zijn. Dit kan in verschillende vormen binnen het speciaal onderwijs of regulier onderwijs (passend onderwijs). Uit recent onderzoek naar sociale acceptatie en populariteit van Dove en slechthorende jongeren in het regulier en speciaal onderwijs komt duidelijk naar voren dat dove en slechthorende jongeren in het regulier onderwijs minder geaccepteerd worden en minder populair zijn dan hun horende klasgenoten. Vaak is het kind de enige in de klas of zelfs op school die doof of slechthorend is. Het risico op sociaal isolement ligt daardoor op de loer. Vanzelfsprekend geldt dit niet voor alle DSH leerlingen, maar voor wie dit wel geldt, is het een probleem en kan het negatieve gevolgen hebben voor het welbevinden. Als we de acceptatie van horende leerlingen in het regulier onderwijs als richtsnoer aanhouden, dan kunnen we concluderen dat ook in het speciaal onderwijs de acceptatie van DSH leerlingen beter zou kunnen.

De belangrijkste redenen voor mogelijke sociale problemen in de klas zijn het teruggetrokken gedrag en de minder ontwikkelde communicatieve vaardigheden in het regulier onderwijs.

Kijk voor meer informatie op www.kentalistalent.nl

Reacties (1) en waardering

Totale waardering artikel:
(30 waarderingen)
Schrijver Mariëtte Spierings | 13-02-2017
Reactie Bedankt voor dit mooie filmpje! Ik ben zelf slechthorend en werkzaam in het cluster 2 onderwijs. Wat mij opvalt dat jullie heel duidelijk doof én slechthorend goed benoemen, dat vind ik heel goed want vaak wordt doof en slechthorend op één hoop gegooid terwijl het verschil essentieel is. Veel slechthorenden gebruiken bv. geen gebarentaal, maar maken wel gebruik van spraakafzien. Slechthorende kunnen hun beperking beter verbergen, dove mensen kunnen dat niet. helaas voeren jullie dit niet consequent door; gaandeweg het filmpje wordt vaker alleen doof benoemd en niet doof en slechthorend. Dan wordt er gesproken over het dove kind, en niet meer over het dove of slechthorende kind. Bij punt 4 zou dan ook moeten staan: contact met dove en slechthorende volwassenen. Als jullie dat nog willen aanpassen dan vind ik het een perfect filmpje! Ik zal het graag doorgeven aan collega's.

Schrijf zelf een reactie

Als u uw emailadres invult kunnen wij reageren op uw reactie. Het emailadres wordt niet op de site getoond.

Gerelateerd