Stamboomproject voor vak Geschiedenis

lerarenredactie | bijgewerkt op 19 april 2012

Soms is geschiedenis saai. Maar als dan plots verhalen opduiken over echte gebeurtenissen uit het verleden waar dan ook nog je eigen voorouders bij betrokken waren, dan wordt geschiedenis ineens razend interessant.

In iedere familie zitten spannende gebeurtenissen. Stel je voor dat een van je voorouders lid was van de gevreesde bokkenrijdersbende, of misschien wel soldaat was in het leger van Napoleon, of bootsjongen van een VOC-schip.

In het Stamboomproject van het Stella Maris College in Meerssen maken 2e klas vwo-leerlingen kennis met hun eigen voorgeslacht. Ze moeten hun eigen familiestamboom opstellen, of eigenlijk een kwartierstaat van hun familie. Ze beginnen in het heden, bij zichzelf dus. Dan naar hun ouders, grootouders, en zo verder tot ongeveer in de tijd van Napoleon.

In het Stamboomproject vergaren leerlingen informatie uit allerlei verschillende soorten bronnen: officiële documenten, brieven, krantenartikelen. Ook doen ze dat op allerlei verschillende manieren: door thuis navraag te doen, door in (papieren) archieven te zoeken en ook met behulp van internet.

Dat vraagt dus veel creativiteit en doorzettingsvermogen, maar ook is het belangrijk geordend en planmatig (stapsgewijs) te werk te gaan.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.