Structuurklas voor mensen met autisme

lerarenredactie | bijgewerkt op 28 april 2011

De ICT-sector verandert. Stonden vroeger met name de ingewikkelde technische handelingen centraal, tegenwoordig draait het vaak om klantencontact. Om deelnemers met een stoornis in het autismespectrum toch een toekomst in de ICT te bieden, startte het ROC Albeda College in samenwerking met De Steiger (behandel- en expertisecentrum voor autisme van De Grote Rivieren) met een speciale ICT StructuurKlas. Een begeleidingstraject op maat voor een bijzondere groep getalenteerde deelnemers.

De leerlingen kunnen het niveau van de opleiding aan, echter wat betreft de vaardigheden die nodig zijn bij leren en werken schieten zij tekort en moeten zij daardoor vaak vroegtijdig stoppen met hun opleiding: flexibiliteit, goed communiceren, invoelingsvermogen en sociale vaardigheden zijn bij jongeren met autisme anders ontwikkeld. De gebruikelijke manier van leren waarbij een groot beroep wordt gedaan op zelfstandigheid en samenwerken blijkt nadelig te zijn voor jongeren met ASS.

De kenmerken van de StructuurKlas zijn: groepsgrootte is klein (maximaal 12 leerlingen), de ruimte en de lessen worden ‘autismevriendelijk” ingericht en de beroepsopleiding wordt gecombineerd met een training in vaardigheden.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.