Veel vmbo’ers stoppen op het mbo
De overstap van het vmbo naar het mbo gaat vaak niet goed. Bijna vijftig procent van de studenten breekt zijn studie in de eerste twee jaar van het mbo af, zo blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen.
In het onderzoek werden ruim zevenhonderd studenten van een ROC gevolgd tijdens de overstap en eerste twee jaar binnen het mbo. Binnen twee jaar had 48 procent van de leerlingen zijn studie afgebroken, in alle vier de niveaus van het mbo. Driekwart van hen deed dat al in het eerste jaar. Niet bekend is of deze studenten een andere studie zijn begonnen. Jongens en leerlingen uit gezinnen met een lagere sociaal-economische status breken eerder hun studie af.
Verandering studierichting leidt tot vertraging
De keuze die vmbo-leerlingen maken voor een studie in het mbo is van invloed op hun succes. Leerlingen die in het mbo een andere richting kiezen dan ze in het vmbo hadden lopen eerder vertraging op. Bovendien is de kans groter dat zij voortijdig hun studie afbreken. Ook daalt hun motivatie en welbevinden in het eerste jaar van het mbo. Dat duidt erop dat de opleidingskeuze die ze maakten geen goede was. Een derde van de leerlingen maakt zo’n niet verwachte keuze.
Ook kiest dertien procent van de leerlingen voor een lager niveau in het mbo dan te verwachten is op basis van het niveau dat ze in het vmbo volgden.
Meer weten?
- Opdenakker, M.-C. (projectleider), Korpershoek, H., Timmermans, A.C., & Guldemond, H. (2016) ‘Overgangen en aansluitingen: de cognitieve en niet-cognitieve ontwikkeling van leerlingen rondom de po-vo en vmbo-mbo overgangen en de rol van verschillende factoren bij de aansluiting tussen deze onderwijssectoren’, NRO-projectenbank.
- H. Korpershoek, C. Beijer, M. Spithoff, H.M. Naaijer, A.C. Timmermans, M. van Rooijen, J. Vugteveen, M.-C. Opdenakker (2016). Overgangen en aansluitingen in het onderwijs. Deelrapportage 1: reviewstudie naar de po-vo en de vmbo-mbo overgang. Groningen: GION Onderwijs/Onderzoek.
- J. Vugteveen, A.C. Timmermans, H. Korpershoek, M. van Rooijen, M.-C. Opdenakker (2016). Overgangen en aansluitingen in het onderwijs. Deelrapportage 3: empirische studie naar de cognitieve en niet-cognitieve ontwikkeling van leerlingen rondom de vmbo-mbo overgang. Groningen: GION Onderwijs/Onderzoek.
- NRO-nieuwsbericht: Sociaal milieu nog altijd van invloed op schoolloopbaan leerlingen over deelproject 1, reviewstudie naar de po-vo en de vmbo-mbo overgang.
- RUG/GION-projectwebsite