Verhalend ontwerpen – De start

lerarenredactie | bijgewerkt op 06 november 2009

Steve Bell ontwikkelde in Schotland een bijzondere benadering van onderwijs; ‘Storyline Approach to Education’. In Nederland staat de methode bekend als Verhalend Ontwerpen. In een Verhalend Ontwerp verlopen de leeractiviteiten als een verhaal, een verhaal dat door de leerlingen zelf voor een groot deel wordt ingevuld of afgemaakt. Kenmerkend voor deze vorm van onderwijs is de betrokkenheid van de leerlingen en de samenhang tussen de verschillende vakken in zinvolle contexten. Er wordt ingehaakt op de werkelijkheid van de leerlingen. Leerlingen worden aangesproken op wat ze kunnen en krijgen ruimte voor eigen beslissingen en het nemen van initiatieven.

Bij het introduceren van een nieuw verhalend ontwerp in de klas is het de kunst de kinderen zo snel mogelijk actief te maken. Zodra kinderen ideeën gaan spuien en zin hebben om iets te gaan maken, zijn ze ‘in het verhaal’ en heb je de start achter de rug. In de eerste episode maken de kinderen vervolgens in groepjes een onderdeel waarmee de hoofdpersoon of de situatie tot leven wordt gewekt.

In deze video ziet u de start van verhalend ontwerp ‘De Illustrator’. Dit ontwerp is uitgevoerd in bovenbouwgroep De Fluitketeltjes van Openbare Jenaplanschool de Petteflet in Groningen. Je ziet hoe de leerkracht de kinderen betrekt bij het verhaal en hoe ze een overgang maakt naar volgende episodes.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.