Verhalend ontwerpen: Expert in de klas

lerarenredactie | bijgewerkt op 13 november 2009

Steve Bell ontwikkelde in Schotland een bijzondere benadering van onderwijs; ‘Storyline Approach to Education’. In Nederland staat de methode bekend als Verhalend Ontwerpen. In een Verhalend Ontwerp verlopen de leeractiviteiten als een verhaal, een verhaal dat door de leerlingen zelf voor een groot deel wordt ingevuld of afgemaakt. Kenmerkend voor deze vorm van onderwijs is de betrokkenheid van de leerlingen en de samenhang tussen de verschillende vakken in zinvolle contexten. Er wordt ingehaakt op de werkelijkheid van de leerlingen. Leerlingen worden aangesproken op wat ze kunnen en krijgen ruimte voor eigen beslissingen en het nemen van initiatieven.

In deze video heeft bovenbouwgroep de Fluitketeltjes van Openbare Jenaplanschool de Petteflet in Groningen bezoek van een expert. Dit gebeurt tegen het einde van verhalend ontwerp De Illustrator. De kinderen hebben eerst illustrator Juan tot leven gewekt en zich vervolgens verdiept in illustraties en illustratoren. Nu zijn ze namens Juan bezig met het maken van een echt prentenboek. Dat roept veel vragen op, die ze graag aan een echte illustrator willen stellen. Zo ontstaat een geanimeerd gesprek tussen een expert en kinderen met verstand van zaken. Er komt bijna geen einde aan hun vragen!

Een excursie naar een bedrijf of een informatieve film kunnen in een verhalend ontwerp dezelfde functie hebben als het bezoek van een expert. Het gaat erom dat de kinderen hun ideeën, werkwijze en resultaten kunnen toetsen aan de realiteit.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.