Verhalend ontwerpen – Presenteren

lerarenredactie | bijgewerkt op 13 november 2009

Steve Bell ontwikkelde in Schotland een bijzondere benadering van onderwijs; ‘Storyline Approach to Education’. In Nederland staat de methode bekend als Verhalend Ontwerpen. In een Verhalend Ontwerp verlopen de leeractiviteiten als een verhaal, een verhaal dat door de leerlingen zelf voor een groot deel wordt ingevuld of afgemaakt. Kenmerkend voor deze vorm van onderwijs is de betrokkenheid van de leerlingen en de samenhang tussen de verschillende vakken in zinvolle contexten. Er wordt ingehaakt op de werkelijkheid van de leerlingen. Leerlingen worden aangesproken op wat ze kunnen en krijgen ruimte voor eigen beslissingen en het nemen van initiatieven.

In deze video zie je dat al het gemaakte werk op het wandfries komt te hangen. Dit wandfries helpt de kinderen om in het verhaal te blijven. Verder wordt elke episode afgesloten met kleine presentaties van alles wat de kinderen gemaakt hebben. Hierdoor blijft elk kind zich betrokken voelen bij het verhaal. De tussentijdse presentaties zorgen er ook voor dat informatie die door een of enkele kinderen is verzameld bekend wordt in de hele groep. Zo leren de kinderen veel van elkaar.

Een grote feestelijke eindpresentatie vormt een natuurlijke afsluiting van een verhalend ontwerp. Tijdens de voorbereiding en de generale repetitie komt nogmaals alles wat de kinderen gemaakt en geleerd hebben voorbij. Het publiek zal van de presentaties genieten en de kinderen krijgen veel waardering voor hun werk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.