Virtual reality in het onderwijs: dit kun je ermee
praktijk
po vo mbo so

Virtual reality in het onderwijs: dit kun je ermee

Virtual reality (VR) maakt het mogelijk om een 3D-wereld te simuleren die ons helemaal omsluit. Zo lijkt het of we ‘echt’ op een andere plek zijn terwijl we daarvoor de deur niet uit hoeven. Het principe is eenvoudig. Een VR-bril sluit de gebruiker af van zijn omgeving. Het ingebouwde scherm toont twee beelden: eentje voor elk oog. Dit geeft de illusie van een 3D-beeld. De VR-bril registreert ook de bewegingen van het hoofd van de gebruiker en past zo de beelden naar behoefte aan. Op het moment dat onze hoofdbewegingen en de 3D-beelden naadloos op elkaar aansluiten, krijgen we een heel overtuigende illusie van een andere wereld waarin we zelf aanwezig zijn.

Over de opbrengsten van het gebruik van virtual reality in het onderwijs is nog niet veel bekend. De Kennisrotonde van het NRO concludeert dat uit de wetenschappelijke literatuur op dit moment geen duidelijke positieve of negatieve opbrengsten af te leiden zijn. De onderzoekers zijn echter overwegend enthousiast over de mogelijkheden van VR voor het onderwijs. Virtual reality opent letterlijk nieuwe werelden, maar het is wel belangrijk dat er goede educatieve content wordt ontwikkeld en dat leraren VR op een goede manier in hun onderwijs weten in te bedden.

Wat kun je met virtual reality in het onderwijs?

Steeds meer VR-brillen komen op de markt. Daarnaast zijn ook VR-brillen van karton verkrijgbaar. Eigenlijk zijn deze brillen niet meer dan een kartonnen doosje met lenzen waar je je smartphone in kunt stoppen. Met VR-apps op de smartphone kun je vervolgens een virtuele wereld creëren.

Verschillende toepassingen van VR in het onderwijs zijn denkbaar:

Zelf aan de slag

Virtual reality in de les inzetten is leuk, maar om het echt educatieve meerwaarde te geven moet de ervaring goed worden ingebed in de lesstof die je als leraar wilt overbrengen. Ga met de leerlingen in gesprek over wat ze zien en ervaren en koppel de VR-ervaring aan andere lesinhoud.

Juist omdat VR nog relatief nieuw is zijn niet alle mogelijkheden van en problemen met de techniek in het onderwijs bekend. Leraren kunnen zelf nieuwe mogelijkheden verkennen, elkaar inspireren en uitvinden wat de risico’s en valkuilen voor het onderwijs zijn.

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.