Yes, een speler in de les

lerarenredactie | bijgewerkt op 15 april 2015

Simulaties zijn gespeelde praktijksituaties en zijn uitermate geschikt om in te zetten bij vaardigheidstraining, competentieontwikkelend leren en zelfs bij praktijkexamens.

Binnen het Koning Willem I College in Den Bosch wordt gewerkt met een simulantenbank, een bestand met daarin 40 getrainde simulanten, die door docenten ingezet worden tijdens lessen.

Om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van deze werkvorm, volgen de docenten eerst de training “Yes, een speler in de les”. In de trainingsbijeenkomst, die ruim vier uur duurt, oefenen docenten met de werkvorm, waarbij het omgaan met weerstand van studenten een van de aspecten is. Ook wordt geoefend met het schrijven van een bruikbare casus en raken de deelnemende docenten bekend met de procedure. Nadat de docenten een bevoegdheid hebben gehaald, kunnen zij simulanten aanvragen en inzetten.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.