Kun je kennismaken met andere culturen zonder te reizen?
praktijk
Om kennis te maken met andere culturen hoef je misschien het klaslokaal niet uit. Dat vergroot kansengelijkheid én is duurzamer.
Burgerschap leer je niet in de klas
praktijk
Burgerschap is in het voortgezet onderwijs vaak onderdeel van maatschappijleer. Maar leerlingen leren soms juist nog veel meer buiten de klas. Via een maatschappelijke diensttijd.
Met goede begeleiding kiezen leerlingen beter een passend profiel
onderzoek
Leerlingen in het voortgezet onderwijs vinden het vaak lastig om een profiel te kiezen. Lees hoe je hen hier zo goed mogelijk bij kunt begeleiden
Directe instructie leidt tot betere leerlingresultaten
onderzoek
Onderzoek toont aan dat directe instructie een effectieve manier is om kennis over te dragen en vaardigheden aan te leren. Lees meer over het directe instructie-model en onderzoek daarnaar.
Zo werkt blended learning in de praktijk
onderzoek
Blended learning, een mix van face-to-face en ict-ondersteund onderwijs, kan positief uitpakken voor de leerresultaten. Hoe zet je dit als leraar goed in? Drie leraren vertellen hoe zij het aanpakken.
Als Vlaamse leraar voor een Zeeuwse klas
praktijk
Zeeland heeft een tekort aan leraren en werft daarom ook in Vlaanderen. Soms moeten Vlaamse collega’s even wennen aan hun directe Nederlandse leerlingen.