Directe instructie leidt tot betere leerlingresultaten
onderzoek
Onderzoek toont aan dat directe instructie een effectieve manier is om kennis over te dragen en vaardigheden aan te leren. Lees meer over het directe instructie-model en onderzoek daarnaar.
Beter onthouden en reflecteren met een beeldsamenvatting Dit artikel bevat een video
praktijk
Met een beeldsamenvatting of tekening onthouden leerlingen beter wat ze geleerd hebben en het geeft de leraar meer inzicht in het leerproces. Lees de tips.
Autisme in het mbo Dit artikel bevat een video
praktijk
Het AOC Oost in Doetinchem kiest er bewust voor om autistische leerlingen toe te laten.
Zelfgestuurd leren
onderzoek
Om zelfgestuurd te leren moeten leerlingen hun leerproces kunnen reguleren. Hoe kan de leraar dit ondersteunen?
Stimuleer leerlingen kritisch te denken met een onderzoeksgesprek Dit artikel bevat een video
praktijk
Leerlingen ontwikkelen een onderzoekende en kritische houding met een onderzoeksgesprek in de les. Lees hoe je zo’n les begeleidt.
Achterstand leerlingen met een migratieachtergrond verkleinen
praktijk
Migrantenkinderen hebben soms een andere onderwijsaanpak nodig. In dit artikel vind je tips en informatie over onderwijs aan leerlingen met een migratieachtergrond.