Collegiaal leren in het mbo

lerarenredactie | 30 mei 2017

De docenten van het team Verzorgende Generiek op het Koning Willem 1 College willen graag van en met elkaar leren. Samen willen ze de onderwijskwaliteit verhogen en de student meer centraal stellen. Dat doen ze door middel van lesbezoeken, studentenenquêtes, gezamenlijke lesontwerpen en wekelijkse bordsessies. Het team is in dit traject begeleid door Stichting LeerKRACHT.

Stichting leerKRACHT biedt een programma dat leraren helpt om samen met collega’s en leerlingen continu hun onderwijs te verbeteren. De tools van het leerKRACHT-programma helpen om op school een cultuur te creëren waarin leerlingen en leraren van en met elkaar leren. De aanpak van LeerKRACHT bestaat uit vier kerninterventies, die volgens onderzoek het meest effectief zijn om het onderwijs te verbeteren:

  • Bordsessies
    Bordsessies zijn korte werkbesprekingen, waarin leraren en schoolleiding wekelijks leerlingen en resultaten bespreken. Verder spreken ze af wat de doelen en verbeterpunten voor de aankomende week zijn.
  • Gezamenlijk lesontwerp
    Leraren bereiden m.b.v. de gezamenlijke doelen samen lessen voor. Zo verbeteren ze continu hun onderwijs.
  • Lesbezoek en feedback
    Leraren kijken bij elkaar in de les. Tijdens het nabespreken van de lessen kijken ze of de beoogde doelen gehaald zijn en wat verbeterpunten zijn.
  • De stem van de leerling
    De leerlingen geven de leraren tips voor verbetering van de lessen. Dit creëert grote leerlingbetrokkenheid.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.