‘Plezier beleven is voor mij veel belangrijker dan presteren’ 
interview
po

‘Plezier beleven is voor mij veel belangrijker dan presteren’ 

Plezier hebben op school vindt Stefan Oldemenger (@meesterstefann) veel belangrijker dan presteren. Hij vindt dat er nu onnodig veel nadruk ligt op goed scoren en een hoog eindadvies krijgen. Stefan wil graag het maximale uit een leerling halen, maar wel passend bij zijn niveau.

© PRIVÉBEELD

In deze rubriek vragen we onderwijsmensen die je kent uit het publieke debat of die zich laten horen op sociale media naar hun persoonlijke missie én missers.

Naam: Stefan Oldemenger (@meesterstefann)
Bekend als: @meesterstefann (Instagram, 18 duizend volgers), @meesterstefan (TikTok, 121 duizend volgers) en als Meester Stefan van groep 8 van de Vonder in Borne.

Mijn persoonlijke onderwijsmissie:

“Dat kinderen met plezier naar school gaan. Natuurlijk hoop je op goede resultaten, maar plezier beleven is voor mij belangrijker dan presteren. Er ligt nu te veel nadruk op de prestaties en de eindadviezen in groep 7 en 8. Aan het begin van het schooljaar ben ik ook altijd heel duidelijk over pesten: dat tolereer ik niet. Ik ben zelf ook gepest, dus ik vertel mijn leerlingen dat je daar lang last van kunt hebben. Dat persoonlijke verhaal komt vaak echt bij ze binnen.” 

Zo sta ik bekend:

“Als een leerkracht van wie veel mag. Natuurlijk wel tot een bepaalde grens, maar mijn grens ligt hoog. Zelf was ik ook best een vervelend en druk kind, dus dan vind ik het een beetje hypocriet om te eisen dat mijn leerlingen altijd stil aan het werk moeten zijn. Ik kon dat zelf ook niet. Dus tijdens de uitleg, of als de klas zelfstandig gaat werken, moeten ze wel stil zijn. Maar op de wisselmomenten hoeft dat van mij echt niet.”

Het belangrijkste doel van het onderwijs:

“Dat leerlingen het gevoel hebben dat ze er het maximale uit hebben gehaald, ongeacht hun niveau. Als leerkracht speel je een belangrijke rol: je moet leerlingen motiveren en ze begeleiden bij hun persoonlijke behoeftes.” 

Deze les leerde ik toen ik in het onderwijs begon:

“In het begin wilde ik vooral een vriend zijn van de leerlingen. Dat was een grote misvatting. Ze liepen niet over me heen, maar namen wel een loopje met me. Dus ik leerde duidelijker mijn grenzen aan te geven en heb de gedachte van hun vriend willen zijn losgelaten.” 

De grootste misvatting in het onderwijs:

“Dat je in het basisonderwijs alleen maar aan het knutselen, buiten spelen en dansen bent. Er komt zoveel meer bij kijken! Toch ervaar ik geen werkdruk. Het is belangrijk dat je als leraar leert loslaten. Natuurlijk moet ik af en toe veel werk nakijken, maar ik observeer mijn leerlingen bijvoorbeeld ook tijdens de les. Ik schrijf dan aandachtspunten op waarmee we aan de slag kunnen gaan. Ik kijk dus niet alleen naar het werk dat ze maken.” 

Als ik één ding mag veranderen in het onderwijs:

“De administratieve rompslomp. Ik vind plannen schrijven om leerlingen te begeleiden een goed idee, maar nu moeten je wel heel veel noteren. Als twee leerlingen vechten, moet je dat opschrijven. Dat staat twee jaar later nog in het systeem. Ik doe dat dus niet, want vaak hebben die leerlingen het in de volgende pauze alweer bijgelegd.”  

Zo zorg ik voor genoeg uitdaging in mijn werk:

“Je kunt je als leraar specialiseren in bepaalde onderwerpen. Ik wil me nu graag verdiepen in thematisch werken. Daar zijn we als school al mee bezig. Digitale geletterdheid, robotica en programmeren vind ik ook erg interessant. Ik wil daar meer over leren om het mijn leerlingen bij te kunnen brengen.”

Sociale media gebruik ik op deze manier:

“In het begin vooral om te controleren hoe leerlingen zich online gedroegen. Toen leerlingen me vroegen om filmpjes met ze te maken, ben ik dat, in overleg met ouders, gaan doen. Het geeft me de kans een band op te bouwen met die leerlingen. Met sommige kinderen maak ik contact tijdens het voetballen of touwtjespringen, met anderen lukt dat beter via sociale media. Daarnaast wil ik met de filmpjes ook laten zien hoe leuk school kan zijn. Over het algemeen krijg ik positieve reacties op de video’s. Maar als een video viral gaat, kunnen de reacties ook minder leuk worden. Dat is vorig jaar voor het eerst gebeurd. Dat leverde juist weer goede gesprekken op met de leerlingen. Hoe ga je hiermee om en wat kunnen we hieraan doen in de toekomst? Het maakt ze mediawijzer.” 

Meer weten?

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.