Gastcolumn van een beleidsmedewerker: ‘Door mijn ervaringen in de klas weet ik waar we het voor doen’
column
po

Gastcolumn van een beleidsmedewerker: ‘Door mijn ervaringen in de klas weet ik waar we het voor doen’

Elke vrijdag stapt Michiel van Veluwen in de vroege ochtend op zijn fiets naar basisschool Op Dreef in Utrecht. Daar wachten 20 leerlingen uit groep 8 totdat ‘meester Michiel’ er weer is. In de klas ondersteunt hij juf Willemijn en geeft hij extra aandacht aan de leerlingen. Want Michiel van Veluwen is, naast beleidsmedewerker op het ministerie van OCW, ook een zogenoemde onderwijsambassadeur. “Ik besef nog beter dat we voorzichtig moeten zijn met wat we van leraren vragen. De uitdagingen zijn al groot genoeg.”

© ISTOCK

Wil je ook een gastcolumn schrijven over jouw ervaringen in het onderwijs? Mail ons

Voor mijn werk bij het ministerie van Onderwijs spreek ik regelmatig met leraren, schoolleiders en scholieren. Ik vind dat een absolute voorwaarde om te kunnen bijdragen aan beleid. Sinds dit schooljaar reserveer ik daarnaast een werkdag in de week voor basisschool Op Dreef in Utrecht. Ik doe dat via Stichting Onderwijsambassadeurs, die een brug slaat tussen de samenleving en het onderwijs. Iedereen die dat wil, kan via deze stichting aan de slag. Er is, zoals we allemaal weten, veel behoefte aan extra handen in de klas. Ik wilde dan ook mijn steentje bijdragen.

Extra handen en ogen

Elke vrijdag help ik in groep 8 de werkdruk van lerares Willemijn te verlichten. Ik ben dan het extra paar ogen en handen in de klas. Zo beantwoord ik vragen van leerlingen, of help ik bij administratieve klussen. Ik geef ook extra instructies en ondersteuning aan sommige leerlingen. Samen met Willemijn bespreek ik waar de leerlingen behoefte aan hebben. Voor sommige kinderen is alleen de vraag ‘hoe gaat het met je?’ al genoeg, anderen help ik door ze extra uitleg te geven bij hun wekelijkse taken. 

Ik geef geen zelfstandige lessen als rekenen, taal en spelling, want ik heb geen lesbevoegdheid. Tegelijkertijd kan ik wel vertellen over onderwerpen waarover ik iets weet of die ik interessant vind. Zo geef ik wel eens een lesje over democratie of over de Nederlandse geschiedenis. Natuurlijk blijft de leerkracht ook dan altijd eindverantwoordelijk. 

Meer diepgang

Op deze manier ervaar ik wekelijks de praktijk in het klaslokaal. Ik merk dat ik hierdoor een dieper inzicht krijg in hoe onderwijsbeleid uitwerkt in de praktijk. In de maanden dat ik nu meeloop, zie en leer ik zoveel meer dan bijvoorbeeld tijdens een eenmalig werkbezoek. Ik hecht veel waarde aan de diepgang die deze eigen ervaring me oplevert. 

Ik merk bijvoorbeeld dat ik die praktijkervaring meeneem naar Den Haag, in mijn functie als beleidsmedewerker. Zo kan ik effectiever meewerken aan het ontwikkelen van beleid dat aansluit bij de behoeften en uitdagingen die ik wekelijks in klas zie. Bijvoorbeeld doordat ik nog beter besef dat we voorzichtig moeten zijn met wat we allemaal van leraren vragen, de uitdagingen zijn al groot genoeg. En natuurlijk leer ik ook op persoonlijk vlak veel, want leerlingen houden je elke keer een spiegel voor. Ik maak in ‘mijn klas’ dan ook veel leerzame momenten mee. Zo heb ik geleerd dat het goed is om af en toe streng en heel duidelijk te zijn. 

Leerlingen ontmoeten de minister

Het onderwijs profiteert gelukkig ook. Juf Willemijn kan zichzelf niet in tweeën splitsen, ze kan niet alle leerlingen altijd voldoende aandacht geven. Voor de leerlingen is een extra persoon in de klas fijn: ze voelen zich vaker gezien en krijgen meer instructie op maat. 

De school kan bovendien profiteren van mijn eigen netwerk. In november zijn we met de klas naar Den Haag geweest. Daar heb ik de leerlingen een rondleiding gegeven door de Tweede Kamer. We konden bij een debat kijken, nog net voor het verkiezingsreces. Daarna zijn we met de hele klas naar De Hoftoren gegaan, waar het kantoor van het ministerie van OCW zit. Ik heb zelfs een gesprek kunnen regelen met minister Mariëlle Paul. De leerlingen mochten haar allerlei vragen stellen zoals: ‘Hoe bent u minister geworden?’ Of: ‘Wat vindt u het leukste aan minister zijn?’ Dat gesprek was voor iedereen het hoogtepunt van de dag!

Ik zie mijn rol als onderwijsambassadeur echt als een waardevolle afwisseling met mijn werk in De Hoftoren. Ik krijg er energie van voor de hele week. Het geeft me veel voldoening om direct impact te hebben op de leraar, de leerlingen en de school. Ik raad het daarom iedereen aan!

Michiel van Veluwen is beleidsmedewerker op het ministerie van OCW en onderwijsambassadeur. Lijkt het je leuk om ook als onderwijsambassadeur aan de slag te gaan of ben je leraar en wil je een onderwijsambassadeur in jouw klas? Meld je dan aan bij Stichting Onderwijsambassadeurs.

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.