Wat verdient een docent en zorgcoördinator in het mbo? 
geldgesprek
mbo

Wat verdient een docent en zorgcoördinator in het mbo? 

Hoeveel verdient een leraar? Dat hangt af van opleiding, takenpakket en werkervaring. In de serie Geldgesprek geven leraren met uiteenlopende achtergronden inzicht in hun salarisstrookje. Deze aflevering: Janneke (28), docent mbo en zorgcoördinator.

© iStock

Naam: Janneke*
Leeftijd: 28
Functie: docent mbo en zorgcoördinator
Aantal jaar in het onderwijs: 3 jaar 
Fte: 1,0
Aantal uren voor de klas: 10 lesuren
Salarisschaal en -trede: LC 3
Maandsalaris: € 4.364,- bruto/€ 3.197,- netto
Plus jaarlijks bruto:
€ 3.652,- vakantietoeslag, € 3.798,- eindejaarsuitkering en afgelopen schooljaar € 1.170,- eenmalige mbo-bonus vanuit de cao

‘We zouden als leraren onderling meer moeten praten over hoe je in een hogere schaal komt’

“Toen ik drie jaar geleden begon in het onderwijs, was ik positief verrast over het salaris. Ik begon in de LB-schaal, trede 3 en verdiende € 3.363,- bruto. Omdat je ieder jaar een trede opschuift, ga je er best snel op vooruit. Afgelopen jaar heb ik nog een salarissprong gemaakt, omdat ik naast docent ook zorgcoördinator ben geworden. Ik ben met mijn manager het gesprek aangegaan over wat er nodig was om in een LC-schaal terecht te komen. Dat traject ging heel soepel en alles was duidelijk geregeld. Ik moest een coördinerende proefopdracht doen om te laten zien wat ik kan. Vanaf het begin van dat traject kreeg ik betaald volgens de LC-schaal.”

Verbazing

“Pas achteraf kwam ik erachter dat bijna niemand in mijn team een LC-functie heeft. Dat verbaasde mij, want sommige collega’s hebben wel taken die bij die schaal passen. Zij waren andersom ook verrast dat ik de schaal wel kreeg en vonden het een eyeopener dat ik een LC-traject gedaan had. Ik merkte dat dit onderwerp niet vaak besproken werd en dat managers je er niet op wijzen. Dat vind ik echt een gemiste kans. Het is wel zo eerlijk om te weten wat je zou kunnen verdienen. Het lijkt me in ieders voordeel dat er juist mensen zijn binnen de school die opkomen voor je belangen.”

Elkaar versterken

“Om elkaar te versterken is het belangrijk dat we hier als leraren onderling meer over praten. Een van mijn collega’s is nooit het gesprek over een hogere schaal aangegaan, omdat zij het idee had dat ze daarvoor gevraagd zou moeten worden. Misschien ben ik zakelijker, maar het enige wat ik gedaan heb, is gevraagd naar de mogelijkheden. Het is zonde als je dat niet doet.” 

* Dit is een gefingeerde naam. De echte naam van deze leraar is bekend bij de redactie.

In deze serie vertellen leraren uit verschillende sectoren wat ze verdienen. Wil je ook je verhaal delen? Mail ons.

Meer weten? 

Blijf op de hoogte

Vandaag in je mailbox. Morgen toe te passen in de klas. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang praktische tips, actuele informatie en ideeën voor jouw dagelijkse onderwijspraktijk.