Hoe geef je straf en wat is effectief?

lerarenredactie | bijgewerkt op 27 augustus 2019

Een goed leerklimaat creëren betekent dat de leraar moet zorgen voor orde in de klas. Maar hoe doe je dat en welke straffen zijn effectief? René Kneyber, leraar wiskunde en trainer Orde houden in het voortgezet onderwijs, pleit voor een voorspelbare reactie van de leraar en passende sancties als leerlingen de regels overtreden.

Om de orde te bewaren in de klas is het belangrijk om op de juiste manier te corrigeren. Veel leraren geven een waarschuwing bij vervelend gedrag en als dat niet helpt sturen zij de leerling er voor straf uit. Dat kan extra problemen opleveren. De coördinator of afdelingsleider krijgt de leerling aan zijn bureau en moet voor scheidsrechter spelen, terwijl hij er niet bij is geweest. Daar komt bij dat veel leerlingen het eruit sturen niet ervaren als straf.

Passende straf om orde te houden

Positief gedrag belonen is een goede manier om gewenst gedrag te bevorderen, stelt Kneyber. Maar dat is soms niet genoeg om ongewenst gedrag te voorkomen. Straffen is eigenlijk schadelijk, maar als leraar moet je wel reageren op leerlingen die regels overschrijden om zo de orde te bewaken, zegt hij in de video. Hij pleit voor een gradatie in sancties. Dat begint met het geven van een waarschuwing, vervolgens kan de leraar een kleine sanctie opleggen (zoals een schrijfstraf) en als dat niet helpt kun je een leerling eruit sturen. Andere tips zijn:

  • Wees consequent in je aanpak
  • Houd een aanpak minimaal zes weken vol
  • Zorg voor een sanctie die past bij de overtreding

Meer lezen over orde houden in de klas?

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.

Leraar24 helpt je graag met kennis over onderzoek en onderwijs in de praktijk.