praktijk
po
vo
mbo
so

Het constructenonderzoek

Leraren hebben onbewuste denkbeelden (constructen) in hun hoofd over wat ze prettig of onprettig vinden aan gedrag van leerlingen. Deze onbewuste denkbeelden beïnvloeden direct en indirect het handelen, en kunnen de relatie tussen leraar en leerling vergemakkelijken of juist onder druk zetten. In de onderstaande video onderzoeken leraren met een constructenonderzoek hoe zij naar hun leerlingen kijken. Dit zorgt voor eyeopeners

  • Embedcode

Met een constructenonderzoek krijg je inzicht in je eigen denkbeelden. Als leraren hun persoonlijke constructen leren herkennen en ontwikkelen, beïnvloedt dit het denken over leerlingen en daarmee het handelen in de klas.

Het constructenonderzoek 

Een leraar ziet een leerling bijvoorbeeld als druk, behulpzaam, afstandelijk, of intelligent. Anderen, bijvoorbeeld ouders, kunnen een totaal andere beleving hebben van hetzelfde kind. Door jezelf een spiegel voor te houden kan een leraar ontdekken met welk type gedrag hij of zij meer of minder affiniteit heeft en waarom dat zo is. Wanneer een leraar naar zijn groep kijkt, dan is zijn eigen overtuiging over normaal gedrag heel erg belangrijk. Iedereen heeft hierover een onbewuste theorie, die voortkomt uit de eigen levensgeschiedenis. Daardoor vind je sommige leerlingen aardig, en zitten andere kinderen in je allergie. Veel leraren zijn zich daarvan niet bewust, maar de leerlingen merken het wel.

Onderwerpen

Leren van elkaar


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.