praktijk
po
vo
mbo
so

Pesten onder meisjes vraagt speciale aanpak

Pestgedrag van meisjes is vaak onopvallend. Meisjes pesten door middel van sociale relaties: roddelen, buitensluiten en isoleren, negeren en afwijzen. Als leraar kan je dat wel eens ontgaan. Daarom is het belangrijk om alert te zijn op pestgedrag onder meisjes en te zorgen voor een aanpak die negatief gedrag omzet in positief.

  • Embedcode

Meisjes hanteren vaak een onopvallende indirecte stijl van pesten, ook wel omschreven als relationele agressie. Dit uit zich bijvoorbeeld in:

  • samenklitten in groepjes
  • anderen buitensluiten
  • elkaar manipuleren
  • aantrekken-afstoten
  • aardig één-op één, onaardig in een groep
  • onderling fluisteren, briefjes doorgeven

Pestgedrag aanpakken

Er zijn veel manieren om pestgedrag bespreekbaar te maken en aan te pakken. Een aanpak die specifiek gericht is op meisjes is Meidenvenijn is niet fijn! In de video vertellen een pedagoog en leraren hoe zij die methode hebben gebruikt.

Acht stereotype meidenrollen

Pesten is een groepsfenomeen waarbij meer groepsleden betrokken zijn dan alleen de dader en het slachtoffer. Het pesten wordt vanuit een groepsbril bekeken. Centraal staan acht stereotype meidenrollen zoals pleaser, Queen Bee en target. Op prikkelende wijze zijn deze rollen afgebeeld op stevige kaarten. Door te praten over wat ze op de kaarten zien, leren de meisjes zichzelf en de ander te herkennen in de rollen en het kenmerkende gedrag wat erbij hoort. Dit leidt tot nieuwe inzichten en positieve gedragsverandering. De meidenrollen zijn gebaseerd op de rolbeschrijvingen uit het boek Queen Bees & Wannabes van Rosalind Wiseman. Bekijk de video van Rosalind Wiseman waarin zij meidengedrag toelicht aan de hand van fragmenten uit de film ‘Mean Girls’.

Focus op kernkwaliteiten

De meisjes verdiepen zich tijdens het project in hun kernkwaliteiten. Begrippen als kwaliteiten, vriendschappen, houding en gedrag, helpende- en niet helpende gedachten worden met diverse werkvormen inzichtelijk gemaakt. Ze leren om negatief gedrag om te zetten in positief gedrag. Na het opstellen van haalbare persoonlijke- en groepsdoelen maken de meisjes gezamenlijke afspraken die een plek krijgen op de afsprakenposter.

Verder lezen

Op leraar24.nl en andere websites is veel verschenen pesten en de aanpak ervan.

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Sociale veiligheid


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.