praktijk
vo
mbo

7 apps om de smartphone in te zetten in je les

Mobiele telefoons in de klas, de gruwel voor elke leraar? Niet voor Ruud Wijers, leraar wiskunde en techniek op het Carolus Borromeus college in Helmond. Volgens Wijers is de smartphone een uitkomst bij het geven van eigentijds en activerend onderwijs. Apps verhogen de activiteit in de les en de motivatie van leerlingen. Bovendien voorzien sommige apps leerlingen direct van feedback, zodat ze meteen verder kunnen leren.

  • Embedcode

Geïnspireerd door het gebruik van apps in zijn iPad-klas, kwam Wijers van het Carolus Borromeus college op het idee om de smartphone in te zetten als educatieve tool in zijn reguliere klassen. Elke leerling heeft immers een smartphone op zak.

Het gebruik van de smartphone als educatieve tool verrijkt je les. Het verlevendigt het leren door het gebruik van interactieve elementen zoals video en audio. Ook kun je meer variëren in werkvormen en dat heeft een positief effect op de betrokkenheid van de leerling in de les.

Zo gebruik je de smartphone in je les

Wijers zet de smartphone in aan de hand van de 7 onderstaande apps. Van voorkennis ophalen tot het afnemen van toetsen, van instructie geven tot het herhalen van leerstof: het kan allemaal met de mobiele telefoon.

1. Neem toetsen af en haal voorkennis op met Socrative.

Met Socrative maak je heel eenvoudig een quiz. De leerling oefent in een korte tijd veel opdrachten, vult individueel de antwoorden in en ontvangt direct feedback. De leraar ontvangt een foutenanalyse in een overzichtelijk spreadsheet. Hierdoor is Socrative geschikt voor het afnemen van een toets.

2. Geef instructie of overhoor leerstof met Edpuzzle.

Edpuzzle is een app waarmee je video’s kunt voorzien van geluidsopnames, commentaar, open vragen en meerkeuzevragen. Video worden steeds onderbroken met vragen. De leerling hoort direct of het antwoord goed of fout is en de leraar krijgt een score-overzicht per leerling.

3. Herhaal leerstof of bied nieuwe stof aan met QR-codes.

Een QR-code is een code die je met een smartphone scant en vervolgens koppelt naar bijvoorbeeld een stuk tekst, afbeelding of een website. Verstop een vraag in een QR-code en hang de codes in het lokaal. De leerlingen lopen rond in de klas, lezen de code met hun telefoon en vullen  antwoorden in op hun antwoordblad. QR-codes maak je bijvoorbeeld met de app QR Droid.

4. Overhoor en herhaal leerstof met Quizizz.

Met Quizizz kun je een quiz maken. De leerling maakt de vragen in eigen tempo. De app is dan ook geschikt voor het overhoren van leerstof. Je kunt de vragen husselen, zodat de leerlingen niet op hetzelfde moment dezelfde vraag krijgen. Als leraar ontvang je achteraf een rapport met daarin de goede en foute antwoorden van de leerling.

5. Herhaal leerstof met Kahoot.

Met Kahoot maak je een quiz met meerkeuzevragen. De vragen zijn gericht op competitie, waardoor de app minder geschikt is om toetsen mee af te nemen.

6. Samen leren en herhalen met Quizlet Live.

Bij Quizlet Live gaat het niet alleen om competitie tussen leerlingen maar ook om samenwerking. De applicatie stelt zelf groepjes samen en op het bord ontstaat een scorebord.

7. Laat leerlingen thuis woordjes en vragen leren met Quizlet.

Zet de vragen en antwoorden of de woorden met de vertaling op digitale kaartjes. De leerling leert thuis met Quizlet de vragen of woordjes op allerlei leuke en zinvolle manieren. Deze app is geschikt voor het leren van woorden in een andere taal.

Tips voor goed gebruik van smartphones in de les

Met de tips van Wijers wordt de ‘mobiele’ les een succes.

  • Bepaal vooraf goed het doel van de activiteit. Bekijk daarna pas welke app en werkvorm het beste bij het lesdoel past.
  • Varieer in het diverse aanbod van apps. Hierdoor blijft de betrokkenheid van de leerling hoog.
  • Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Maak handig gebruik van bestaand lesmateriaal en wissel ideeën uit met collega’s. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van Meester Jasper voor verschillende voorbeelden van Kahoot. Ook op de website van Meester Gijs staan verschillende opdrachten die leerlingen op hun smartphone kunnen maken.
  • Bewaar je zelfgemaakte spellen en opdrachten op een overzichtelijke manier, zodat je ze volgend jaar weer kunt gebruiken.
  • Laat niets aan het toeval over en probeer de app vooraf uit.
  • Gun jezelf fouten, het gaat niet meteen perfect.

Meer weten over smartphones in de les?

Lees dan het Kennisnet-artikel Mobiele telefoon in de klas: hoe houd je de regie? Of luister naar de podcast Simon Verwer over Philippe Meirieu, pedagogiek en digitale geletterdheid.

Thema

Leermiddelen

Onderwerpen

Leermateriaal


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.