praktijk
po
vo
mbo
so

Flexibel onderwijs op afstand

Leerlingen die fysiek niet naar school kunnen komen, bijvoorbeeld doordat ze ziek zijn, kun je onderwijs op afstand aanbieden. Met de inzet van digitale middelen volgen zij de les en blijven ze bij. Online leren biedt leraren extra mogelijkheden om het onderwijs flexibeler in te richten. Bijvoorbeeld met flipping the classroom, waarbij leerlingen online zelfstandig werken, afgewisseld met passende werkvormen in de klas. Lees meer over de mogelijkheden van onderwijs op afstand.

Scholen kunnen om verschillende redenen onderwijs op afstand, ook wel e-learning of online leren genoemd, inzetten:

  • Om onderwijs te bieden aan leerlingen die door ziekte, een verblijf in het buitenland of een stage, fysiek niet naar school kunnen komen
  • Om een groter bereik te hebben in een regio met teruglopende leerlingaantallen
  • Om te experimenteren met leren op afstand en zodoende onderwijs op maat te kunnen bieden

Digitale middelen bij onderwijs op afstand

Er zijn verschillende manieren om onderwijs op afstand te verzorgen met behulp van ict. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van videoconferencing, virtual classrooms, of een webchair. Op internet zijn verschillende tools te vinden hoe je deze middelen kunt gebruiken. Een korte uitleg:

  • Videoconferencing: je neemt je les op, zet hem op internet waar de leerlingen de les kunnen volgen waar en wanneer zij willen.  
  • In een virtual classroom werken leerlingen in een online omgeving met elkaar. Het enige verschil met een gewone les is dat zij fysiek niet in dezelfde ruimte zitten. Leerlingen gaan aan de slag met de les, bekijken presentaties of video’s en kunnen online met elkaar en de leraar communiceren.  
  • Met WebChair doet een leerling die niet in de klas aanwezig kan zijn toch mee aan de les. Hij is er online bij met zijn laptop; in de klas zien de leraar en de andere leerlingen hem via een beeldscherm op een verrijdbare stoel. 

Ondersteuning bij onderwijs op afstand

Verschillende partijen bieden ondersteuning om leerlingen die niet naar school kunnen komen passend onderwijs te bieden:

  • In lesbussen en op afstand verzorgt de Rijdende School basisonderwijs aan kinderen van kermisexploitanten en circusmedewerkers. Als leerlingen op afstand les krijgen, maken ze gebruik van de digitale leeromgeving school@home. De leraar geeft instructie via chat, webcam en video. De leerling scant zijn gemaakte werk in en stuurt dat naar de leraar.
  • Voor chronisch of langdurig zieke leerlingen is er Klassecontact voor ouders, consulenten, leraren en scholen. KlasseContact zorgt via een mobiele of vaste verbinding dat zieke leerlingen met school en klasgenoten verbonden zijn, actief blijven deelnemen aan de lessen en via woord en beeld communiceren.
  • Met online lesmateriaal en begeleiding biedt IVIO@School leerlingen die tijdelijk niet naar school kunnen ondersteuning.

Verder lezen

Thema

Leermiddelen

Onderwerpen

Leeromgeving

KNS Leaflet Probleemloos leren
Te kleine klassen, moeilijk gekwalificeerd personeel kunnen vinden en zorgen over het voortbestaan van sommige opleidingen. Om de problemen het hoofd te bieden besloten ROC Zeeland en het ROC Westerschelde tot een experiment met afstandsleren.


22 kinderen, alle methodes
De kermis in het Enschedese Volkspark is de grootste in het oostelijk deel van Nederland, zodat het even zoeken is voordat ik de twee grote leswagens van Stichting Rijdende School (SRS) vind. In de ene wagen zitten groep 1, 3 en 5 en in de andere 4, 6, 7 en 8 ? in totaal 22 kinderen.

Beschrijving
Begeleiding op afstand via sociale media in de BPV. Uitgevoerd door IVA beleidsonderzoek en advies
Auteur(s)
K. de Ries, L. Nieuwenhuis, I. van der Neut
Jaar
2012

Beschrijving
Onderzoek naar de inzet van videoconferencing bij ROC Zeeland en ROC Westerschelde. Uitgevoerd door Eindhoven School of Education (ESoE), Technische Universiteit Eindhoven
Auteur(s)
Heijmen-Versteegen e.a.
Jaar
2012

Beschrijving
Afwegingen en beslissingen van schoolleidingen over de implementatie van ict vernieuwingen. Uitgevoerd door Eindhoven School of Education (ESoE), Technische Universiteit Eindhoven.
Auteur(s)
Heijmen-Versteegen e.a.
Jaar
2013

Auteur(s)
WebChair
Jaar
2013

Beschrijving
Afwegingen en beslissingen van schoolleidingen over de implementatie van ict vernieuwingen. Uitgevoerd door Eindhoven School of Education (ESoE), Technische Universiteit Eindhoven.
Auteur(s)
Heijmen-Versteegen e.a.
Jaar
2013



Wim Spijkerboer | 17 februari 2017

Onderwijs op afstand kan in mijn optiek nooit goed functioneren als er niet sprake is van fysieke ontmoeting. Ik nodig u graag uit om eens te komen kijken hoe wij als drie dorpsscholen de kinderen uit groep 7 en 8 met 1 fysiek ontmoetingsmoment in de week de hele week laten leren van elkaar adhv wereldorienterende thema's mbv GAFE. www.de-eiber.nl

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.