praktijk
vo

Onderzoeksvaardigheden verbeteren met GLOBE

GLOBE is het door Al Gore opgezette onderwijsprogramma rond wetenschap en milieu. Leerlingen uit 121 landen verbeteren hun onderzoeksvaardigheden door samen met wetenschappers gegevens over het mondiale milieu te verzamelen. Ze voeren hun bevindingen vervolgens door in een database en dragen zo een steentje bij aan het milieu.

  • Embedcode

In deze video volgen we leraar Alexandre Meijer van twee gymnasium-2 klassen aan het Leidsche Rijn College die onderzoek doen voor GLOBE. Na een klassikale voorbereiding gaan de leerlingen buiten aan de slag om hun onderzoeksvaardigheden te verbeteren. Alle gegevens uit het veldwerk bestuderen ze daarna verder op school. De leerlingen werken samen en de leraar ondersteunt hen bij het invoeren van de bevindingen in de database van GLOBE.

Onderzoek naar het milieu

Leerlingen kunnen onderzoek doen naar bodemleven, weer en klimaat of naar stof- en roetdeeltjes in de lucht, zoals aerosolen. Zij noteren hun meetgegevens en voeren deze via internet in een database zodat ze beschikbaar zijn voor onderzoekers en leerlingen overal ter wereld.

Motivatie om onderzoeksvaardigheden te verbeteren

In Nederland gebruiken onderzoekers van onder andere KNMI, RIVM en Wageningen Universiteit, Universiteit Utrecht en Universiteit Leiden de gegevens voor hun onderzoek. Doordat leerlingen op internet zien dat hun metingen daadwerkelijk worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, meten ze zeer nauwkeurig, verbeteren ze hun onderzoeksvaardigheden en raken ze actief betrokken bij milieuvraagstukken. Daarnaast krijgen leerlingen en leraren tijdens speciale trainingsdagen de kans om op wetenschappelijke instellingen rond te kijken en contact te krijgen met onderzoekers.

Onderzoeksvaardigheden in het onderwijs

GLOBE kan worden ingezet bij verschillende vakken, maar het leent zich ook goed om vakoverstijgend onderwijs in te richten. De kern van GLOBE is natuurwetenschappelijk onderzoek, want onderzoeksvaardigheden zijn belangrijk in het onderwijs. Zo moeten leerlingen praktische opdrachten uitvoeren en een profielwerkstuk maken. De metingen kunnen hiervoor gebruikt worden.

Meer weten over onderzoeksvaardigheden?

  • Saskia van der Jagt ontwikkelde voor haar promotieonderzoek lesmateriaal om leerlingen te leren onderzoeken. Ze maakte een zelfevaluatie-instrument waarmee leerlingen de kwaliteit van hun natuurwetenschappelijk onderzoek evalueren en verbeteren.
  • Leerlingen in de bovenbouw van de havo komen bij het maken van hun profielwerkstuk regelmatig in de knel door het gebrek aan profielvaardigheden. De aanpak Willemieke van Ginkel maakt de overstap van havo-onderbouw naar bovenbouw kleiner door op een andere manier profielvaardigheden aan te leren.
Thema

Didactiek

Onderwerpen

Onderzoekend leren


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.