praktijk
vo

Leerlingen doorbreken vooroordelen over het vmbo

Er bestaan veel vooroordelen over het vmbo en de vmbo-leerling en dat heeft een negatief effect op hun zelfbeeld. Daarom laat Lucelle Deneer haar leerlingen ontdekken dat je met een vmbo-diploma een waardevolle startkwalificatie op zak hebt voor een mooie toekomst. Ze stuurt de leerlingen op onderzoek uit en laat ze succesvolle oud-vmbo’ers interviewen, filmen en fotograferen.

  • Embedcode

In het project ‘Ook ik heb een vmbo-diploma’ gaan leerlingen in gesprek met een oud-vmbo’er die in hun ogen succesvol is. Wat succesvol is bepalen de leerlingen zelf. Dat is voor de een veel geld, voor de ander een gezonde balans tussen werk en vrije tijd, en voor weer een ander het gevoel dat je iets voor een ander betekent. In de video vertelt Lucelle Deneer, leraar van het jaar 2019, dat leerlingen in dit project ook veel over zichzelf leren.

Doorbreken van vooroordelen over het vmbo

De leerlingen maken van het interview een vlog en bewerken dit tot een promotievideo. Met deze video doorbreken ze vooroordelen en geven ze het vmbo een positief gezicht. Het creëren van positieve beeldvorming over het vmbo is niet alleen noodzakelijk voor de buitenwereld, maar ook voor de leerlingen zelf. Dankzij deze opdracht beseffen zij dat je met een vmbo-diploma, een helder doel en doorzettingsvermogen aan het begin staat van een mooie toekomst.

Verder lezen

Zowel scholen als de overheid willen het beroepsonderwijs eigentijdser en aantrekkelijker maken zodat meer leerlingen ervoor kiezen. Dat is nodig want er is een tekort aan vakmensen en steeds minder leerlingen kiezen voor een beroepsgerichte leerweg. Wil je meer weten over de modernisering van het vmbo? Kijk dan op onderstaande websites:

Thema

Pedagogiek

Onderwerpen

Motivatie


E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.