praktijk
po

Omgekeerde oudergesprekken

  • Embedcode

School en ouders hebben elkaar nodig om tot succesvol onderwijs te komen. Constructief communiceren met ouders is dan ook een belangrijk uitgangspunt van handelingsgericht werken.

Aansluitend op het handelingsgericht werken heeft basisschool de Van Doornschool in Kockengen  de gespreksvorm ‘omgekeerde oudergesprekken’ ingevoerd: de school wil graag vooral van de ouder informatie ontvangen; men gaat ervan uit dat ouders hun kinderen het beste kennen.

Door middel van omgekeerde oudergesprekken wil de school de betrokkenheid van de ouders vergroten.



Mieke van Stigt | 2 juni 2013

Het blijft bizar dat scholen de betrokkenheid van ouders willen vergroten. Ouders zijn per definitie betrokken. Het gaat om het verbeteren van de communicatie. Het uitgangspunt dat ouders niet, of niet genoeg betrokken zouden zijn, vind ik daarbij al schadelijk. Iets anders is, dat veel ouders nog niet gewend zijn op die manier met hun kind te communiceren. Zij hebben niet dezelfde opleiding als de docenten, dus onderwijsinhoudelijk is er een verschil in kennis. Maar in kennis over het kind zelf, hebben ouders een duidelijke voorsprong. Het is heel goed dat scholen daar beter met ouders over willen communiceren. Daarbij vind ik het heel belangrijk, dat er sprake is van veiligheid: dat er zorgvuldig omgegaan wordt met wat ouders zeggen.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.