praktijk
po

Gesprekken met kinderen

  • Embedcode

Samenwerken met leerlingen is een uitgangspunt van handelingsgericht werken. Door gesprekken met leerlingen te voeren, worden ze actief betrokken bij hun eigen ontwikkeling en onderwijsbehoeften. Op basisschool Kleine Prins in Ede ervaart men de gesprekken met leerlingen positief.

Leraar Daphne Kupers: “in groep 5/6 is de ervaring dat leerlingen al heel goed kunnen aangeven wat ze van iets vinden en hoe ze iets zouden kunnen oplossen. Ze kunnen goed meedenken”.

Intern begeleider Tamara Joosten: “De kinderen zijn enthousiast over de gesprekken. Dat vinden ouders prettig, ze ervaren dat hun kinderen ervoor willen gaan. Leerkrachten ervaren dat het werkt en zijn daardoor ook enthousiast. Dit alles vergroot de betrokkenheid en motivatie van het kind en alle betrokkenen”.

Eigen oplossingen van leerlingen blinken vaak uit in eenvoud. Daar kunnen leraren hun voordeel mee doen. Een leerling zal zich bovendien veel meer inzetten voor zijn eigen idee dan voor het idee van een ander. Er is meer betrokkenheid, want de leerling voelt zich meer verantwoordelijk.

Thema

Didactiek

Onderwerpen

Zelfgestuurd leren



Linda | 22 september 2013

Jammer dat je aan het einde van het filmpje zegt dat je het voorbereid zodat je 'jouw doel' kunt bereiken. 'Welke vragen ga ik stellen, zodat ik mijn doel haal?' Het is toch luisteren naar het kind en het kind zijn/haar doelen laten bepalen in overleg en samenwerking met de leerkracht?


Saskia werkzaam op sterrenschot bikinietje in Hoofddorp | 14 september 2013

Mooi om te horen dat jullie al zo ver zijn met het Kindplan. Bij ons gebeurt het nog te veel incidenteel meest vanwege tijdgebrek. Als het eenmaal loopt en je hebt de structuur te pakken, plukken leerkracht en kind de vruchten! Succes verder! Groet Saskia

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.