praktijk
po

Met drama kun je speels aan taalontwikkeling werken

Op basisschool de Avonturijn in Amsterdam werken leraren met de lesmethode Drama en Taal. Met drama kun je niet alleen kunsteducatie en taalontwikkeling van leerlingen stimuleren maar ook hun sociaal-emotionele ontwikkeling, zo vinden leraren van deze school.

  • Embedcode

De Stichting Taalvorming in Amsterdam ontwikkelde een praktische werkwijze om taal en toneel te verbinden. Als kinderen niet direct woorden tot hun beschikking hebben, kunnen ze toch iets laten zien. In de video is te zien dat kinderen spelen en praten naar aanleiding van een inspiratiebron zoals een verhaal, schilderij of foto of over alledaagse en niet alledaagse gebeurtenissen. Leraren dagen leerlingen uit om eigen ervaringen en geschreven teksten te spelen en zo krijgen ze een grotere woordenschat.

Inspiratiebronnen als taaltrekkers

De diverse inspiratiebronnen uit de kunsteducatie krijgen op deze manier de functie van taaltrekker: ze stimuleren het spel en leiden tot uitlokken van taal. Zo kan een schilderij van Karel Appel aanleiding geven tot het naspelen van een brutaal buurmeisje en een gedicht van Tjitske Jansen aanzetten tot filosoferen over het soort aandacht dat je graag wilt van je ouders. Het ontwikkelde materiaal is daarom bruikbaar om taalontwikkeling, kunsteducatie en sociale ontwikkeling te stimuleren.

Ervaringen met drama en taal

Leraren van basisschool de Avonturijn ervaren dat leerlingen een grotere woordenschat krijgen door de dramalessen. En dat ze handvatten krijgen om zich op een andere manier uit te drukken. In de video vertelt een leerling dat ze door de dramalessen een andere manier heeft geleerd om ruzies op te lossen: niet met haar handen maar met woorden. En leerlingen zijn enthousiast, ze willen graag spelen.

Meer weten?

Wil je meer weten over taalontwikkeling of ontwikkeling van sociaal emotionele vaardigheden? Lees dan deze artikelen op leraar24.nl:

Thema

Leermiddelen

Onderwerpen

Lesmethoden



Ethel Carrion | 17 mei 2015

Heel interessant! Kinderen leren niet enkel taal maar ook om te communiceren en om te gaan met andere kinderen en in bepaalde situaties zoals het meisje vertelde: 'Beter met de taal als met de handen' Ik zal drama zeker toepassen in mijn lessen'.


karima oulad ali | 18 april 2012

Het is fantastisch hoe de kinderen hier serieus de drama lessen volgen,en ze leren zker veel woordenschat.Mijn complimenten.

E-mailadres wordt niet gepubliceerd. Hiermee kunnen wij reageren op je bericht.